Ersättning för försenat/inställt flyg med Finnair | Flightright

Trustpilot 4.6/5 baserat på 362 omdömen

Finnair - Ersättning vid försenad eller inställd flygning

Kontrollera ditt ersättningsanspråk på bara 2 minuter

Finnair - Ersättning vid försenad eller inställd flygning
legal-expert

Godkänd av Oskar de Felice

Expert på flygpassagerares rättigheter

99 % framgång i domstol
På marknaden sedan 2010
Riskfritt

Om Finnair

Finnair är Finlands största flygbolag, med hemmabas i Helsingfors och sammanlagt 86 trafikerade destinationer. Med en flottstorlek på 72 flygplan så säger det sig självt att marginalerna är små. Om du drabbats av en försening eller ett inställt flyg med Finnair så kan du ha rätt till en ersättning från flygbolaget på upp till €600 per person.

Det är dock inte alltid så enkelt att hävda sig mot de stora flygbolagen. Det är därför Flightright finns. Vi är specialister på att driva sådana här mål och vi ser till att du får dina pengar utbetalda till ditt konto. Det enda du som kund behöver göra är att förse oss med dina uppgifter och ditt flightnummer – resten ordnar vi med!

Vilka rättigheter har jag om jag drabbats av en försening med Finnair?

  • Enligt EU:s lagstiftning har du rätt till mellan €250 och €600 i ersättning
  • Oavsett vilket pris du betalat för biljetten
  • Gäller för flygresor 6 år bakåt i tiden
  • När ett flyg varit försenat minst 3 timmar, överbokat eller inställt.

Vad ska jag göra när jag drabbats av en försening med Finnair?

  • Ta reda på anledningen till förseningen
  • Samla bevis; så som foton, kvitton över utlägg, etc.
  • Kräv dina grundläggande rättigheter direkt hos flygbolaget
  • Beräkna den ersättning du har rätt till med vå kalkylator

Aktuella inställda och försenade flyg med Finnair

Här kan du vilka flyg som just nu är försenade eller inställda. Du kan också fylla i dina uppgifter och ansöka direkt om ersättning.

Sök

Problem med Finnair: Dina rättigheter i korthet

Gick din Finnair-flygning inte som planerat? Vill du veta vad du har rätt till i enskilda fall och vad du ska göra? I våra vanliga frågor besvarar vi de vanligaste frågorna om flygförseningar, inställda flyg, nekad ombordstigning och överbokning med Finnair.

Vilka villkor behöver vara uppfyllda för att ersättning ska betalas ut?

2005 stiftade EU en lag som heter 2004 EU261 och det är den lagstiftningen som ligger till grund för rätten till ersättning vid försenade och inställda flyg inom EU. Det spelar ingen roll hur mycket du betalat eller vem som betalat för din flygbiljett. Om du reser privat eller inom tjänsten så har du som individ lika stor rätt till ersättning. Men det flyg du är inbokad på måste avgå och ankomma flygplatser inom EU för att lagen ska gälla. Dessutom måste flygbolagets huvudkontor vara beläget inom EU. Sedan finns det också en hel del företeelser som friar flygbolagen från ansvar och således inte leder till några ersättningar. Sådana företeelser kan exempelvis vara om det blir för dåligt väder för att flygplanet ska kunna lyfta, eller om det sker en strejk hos flygplatspersonalen. Om du drabbats av en försening eller inställt flyg med Finnair så kan det hända att flygbolaget försöker att kompensera dig direkt med vouchers och liknande. Ta gärna emot dessa och kom ihåg att du fortfarande har samma rätt till ersättning.

I följande fall har du rätt till ersättning:

  • Förseningar: Ditt flyg har kommit fram senare än 3 timmar efter utsatt tid.
  • Inställda flyg: Du måste ha informerats om det inställda flyget minst 14 dagar innan avgång.
  • Överbokat flyg: Om flygbolaget överbokar ditt flyg och du inte erbjuds en plats på planet som motsvarar den du bokat.
  • Missad anslutning: Om du ankommer din slutdestination med än 3 timmar sent och orsaken är att du missat ett anslutande flyg.

Här nedan får du en översikt över nivåerna på ersättning samt vad som avgör dessa:

  • Försening vid kortdistansflygningar – kortare än 1500 km – du har rätt till en ersättning på €250 från Finnair.
  • Förseningar vid medeldistansflygningar – mellan 1500 km till 3500 km – du har rätt till en ersättning på €400 från Finnair.
  • Förseningar vid långdistansflygningar – över 3500 km – du har rätt till en ersättning på €600 från Finnair.

Försening, avbokning, överbokning eller missad anslutningsflygning? Du har rätt till:

Kort avstånd upp till 1500 kmMedelsträcka upp till 3500 kmLångsträcka från 3500 km
t.ex. Stockholm – Göteborgt.ex. Stockholm – Parist.ex. Stockholm – New York
250€*400€*600€*
*Lägre provision (vanligtvis 20 till 30 % plus moms)

Så här kräver du din ersättning från Finnair

Om du drabbats av en försening eller inställt flyg med Finnair så måste du börja med att ta reda på om du har rätten på din sida eller inte. Här är det en stor fördel om du arbetar som jurist eller är van vid att läsa lagtext. Det kan lätt bli komplicerat och flygbolaget kommer garanterat att ge dig en match och inte ge med sig i första taget.

Eller så kan du göra det enkelt för oss och låta oss sköta ditt anspråk från start till mål. Vi har lång erfarenhet av att driva sådana här processer och flygbolagen vet att när vi väl kommer med anspråk så har vi med största sannolikhet fog för det vi kräver. Vi har över 13 års erfarenhet av den här branschen och hittills har vi hjälpt över 11 miljoner kunder med deras anspråk. Vi ser till att ge dig bästa möjliga service och transparens, så att du kan följa ditt ersättningsanspråk hela vägen. Fyll i dina uppgifter och luta dig tillbaka. Fortare än du anar så har du dina pengar på kontot.

KONTROLLERA DIN ERSÄTTNING PÅ 2 MINUTER

Finnair – Rätten till service redan vid flygplatsen

Det är viktigt att komma ihåg att utöver rätten till ersättning vid förseningar, så har du även rätt till en hel del service medan du sitter och väntar.

  • Kortdistansflygningar – mer än 2 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
  • Medeldistansflygningar – mer än 3 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
  • Långdistansflygningar – mer än 4 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.

Om förseningen med Finnair är längre än 5 timmar
Om en försening är längre än 5 timmar så räknas förseningen som kraftig och då har du som resenär rätt att kräva full återbetalning av din flygbiljett och avbryta resan. Här är lagstiftningen tydlig och flygbolagen kan inte säga nej till dina krav om du önskar avbryta resan.

När en avgång med Finnair skjuts fram till nästkommande dag
Ibland händer det att ett flyg blir framflyttat till nästa dag. I dessa fall har du rätt till både hotellövernattning och transport till och från hotellet. Detta ska bekostas fullt ut av flygbolaget, så se till att boka hotellet direkt på flygplatsen tillsammans med flygbolagspersonalen. Se även till att få en skriftlig bokningsbekräftelse.

Om ditt flyg inte lyft än?

Sitter du och väntar på ett försenat flyg med Finnair? Gå in redan nu på Flightright och registrera dina uppgifter. Vi bevakar flighten åt dig och återkommer till dig om den blir aktuell för ersättningsanspråk. Då har du allt förberett och kan starta igång processen snabbt och smidigt.

KONTROLLERA DIN ERSÄTTNING PÅ 2 MINUTER

Tips och råd om Finnair

Finlands största flygbolag grundades redan 1923 och firar alltså snart 100 år. Förutom en hel del inhemska destinationer så har man även inriktat sig på flygningar till Asien. Helsingfors är rent geografiskt väl placerat för att flyga österut. Finska staten är majoritetsägare i bolaget och innehar 55% av aktierna.

Många inställda och försenade flyg
Precis som så många andra av de större flygbolagen så är inställda och försenade flyg vardagsmat för Finnair. Man är dock inte sämst i klassen utan placerar sig någonstans i mitten. Inte bäst och inte sämst. Cirka 1% av alla flygningar 2018 blev inställda. Och hela 20% av alla flygningar var drabbade av förseningar.

Motvilliga till att betala ut ersättningar
Med hela 20% av alla flygningar försenade, skulle bolaget få ekonomiska besvär om alla resenärer krävde sin ersättning. Många drar sig för att starta så komplicerade och långdragna processer. Ta därför istället hjälp av Flightright. Vi driver ditt mål hela vägen och ser till att du får den ersättning du har rätt till. Skippa allt krångel och pappersarbete. Det enda du behöver göra är att fylla i dina uppgifter hos oss – så sköter vi resten. Vi drar av en provision i samband med att vi betalar ut pengarna till dig. Detta är vår enda kostnad, så du betalar alltså endast om ersättning utbetalas. Enklare än så kan det inte bli!

Har du upplevt flygproblem med Finnair?

Flightright tar hand om dina rättigheter vid flygförseningar, avbokningar och överbokning och åtar sig att se till att du får din ersättning från flygbolaget.

Rulla till toppen