Välkommen till Flightright
Ta reda på mer om oss!
Vårt uppdrag
Vi har hjälpt flygpassagerare att hävda sina rättigheter i över 10 år. Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt. På den här sidan får du mer information om oss, vad vi gör och vad som driver vårt team i det dagliga arbetet.
Flightright i siffror
Framgångshistorier sedan starten
Hjärnorna bakom Flightright
Dr. Jan-Frederik Arnold
VD
Efter att ha avslutat sin magisterexamen vid London School of Economics arbetade Jan-Frederik för McKinsey Consulting i sex år. Som projektledare gav han råd till kunder inom fordons-, teknik- och energiindustrin i strategi- och företagsfinansieringsfrågor. Därefter disputerade han vid Hamburgs tekniska universitet och arbetade sedan som entreprenör med digitalisering av boskapsindustrin. På Flightright ansvarar Jan-Frederik som VD för att driva koncernens tillväxt vidare med målet att bygga Tysklands största plattform för konsumenträttigheter för att upprätthålla konsumenträttigheter för ännu fler människor. På fritiden håller triathlon och hans två barn honom sysselsatt.
Helga Szabó
COO
Helga har studerat juridik i Ungern, Österrike och Tyskland. Hon har varit ombord på Flightright sedan 2014 och leder idag det största Flightright-teamet, som består av 10 olika nationaliteter. Som Chief Operating Officer övervakar Helga bedömningen av ärenden och ser till att våra kunder kan hävda sina rättigheter så enkelt som möjligt, oavsett hur komplicerat ärendet är. Både 2018 och 2020 tilldelades Helga priset ”European Women of Legal Tech” för sitt enastående arbete.
Dr. Philipp Kadelbach, LL.M.
Founder
Philipp har studerat juridik vid Free University of Berlin och University of Cape Town i Sydafrika. Som advokat ger han råd till klienter inom IT-rätt och media. Han är gästföreläsare vid universitetet i Potsdam på temat Legal Tech, styrelseledamot i Legal Tech Verband Deutschland e.V. och talesman för Legal Tech-plattformen i startup-föreningen BVDS. Han talar också regelbundet på konferenser och är ett eftertraktat intervjuobjekt för media i hemlandet och utomlands. Philipp är en framgångsrik regattaseglare, har vunnit flera mästerskap och deltagit i klassiska tävlingar som Sydney Hobart Yacht Race.
Hur vi arbetar
Våra principer
Hur allt började
Hur frustration över en flygning blev ett nystartat företag
Idén till Flightright föddes en dag mellan en flygplats, en domstol och ett viktigt möte med en präst. Philipp Kadelbachs flyg skulle lyfta klockan 14.00, men nyheten vid incheckningsdisken var: ”Flyget kommer inte att avgå förrän tidigast klockan 19.00”. Philipp Kadelbach måste anlända i tid eftersom han och hans fru behöver prästens klartecken för sitt interkonfessionella äktenskap. Han lyckas boka ett annat flyg för 300 euro på egen bekostnad, vilket gör att han kan komma i tid. Och prästen gav också paret grönt ljus.
Idén bakom Flightright föddes
Denna erfarenhet lägger grunden för Flightrights framgångssaga. Kadelbach vill ha ersättning för flygningen och kontaktar flygbolaget. Flygbolaget intar till en början en samarbetsvillig hållning innan allt blir tyst. Enskilda konsumenter lämnas helt på egen hand – de lyckas sällan få vad de har rätt till. Så kom Kadelbach och en vän på den briljanta idén: De vill hjälpa flygpassagerare att få den ersättning de har rätt till – med hjälp av en modern, online-baserad juridisk tjänst. Tjänsten gör kunderna jämbördiga med flygbolagen. I februari 2010 är projektet redo att lanseras, inklusive dess huvudfunktion: webbplatsen med en onlinekalkylator som automatiskt beräknar ersättningen enligt EU-lagstiftningen. Det tar bara några få klick för kunderna att ange sin flygförsening – Flightright-teamet tar hand om resten. Företaget har vuxit stadigt sedan dess: juristteamet har fått sällskap av ett kundtjänstteam, ekonomer, IT- och marknadsföringsspecialister.
David mot Goliat
Ingenting är lätt att börja med – flygbolagen är envisa och vill ta varje fall till domstol. Taktiken att försöka trötta ut konsumenterna fungerar inte och Flightright vinner de allra flesta fall. Från och med då intar flygbolagen en mer samarbetsvillig hållning eftersom ”när vi går till domstol kostar det flygbolaget ungefär dubbelt så mycket”, säger grundaren. ”Det är en fantastisk känsla att veta att man har hållit fast vid sin sak som ”den lille David” mot en industri som omsätter flera miljarder euro.” Företaget driver nu igenom kompensationskrav för passagerare från hela världen. De är glada över att ha någon som står upp för dem. Rekommendationsfrekvensen av nöjda kunder är extremt hög. ”Många kunder är engagerade i att göra reklam för våra tjänster – till och med i avgångshallen på flygplatsen. Det är det bästa beröm vi kan få”, säger en glad Kadelbach.
Vad har andra kunder att säga? *
*Bedömning av Flightright GmbH. Vi har inte granskat äktheten av bedömningen.
Pressrecensioner
Vad medierna säger om oss
”På Flightright får du din ersättning med bara ett klick”
”En lättnad för flygresenärer (…) perfekt för de som inte vill anlita en advokat”
”Det är ingen tvekan, utan stöd från Flightright skulle flygbolaget aldrig ha gett med sig“