Välkommen till Flightright

Ta reda på mer om oss!

Vårt uppdrag

Vi har hjälpt flygpassagerare att hävda sina rättigheter i över 10 år. Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt. På den här sidan får du mer information om oss, vad vi gör och vad som driver vårt team i det dagliga arbetet.


Flightright i siffror

Framgångshistorier sedan starten

workers

Cirka 140 anställda

award

10 års expertis på marknaden

legal

99 % framgång i domstol

money

Mer än 350 miljoner euro har betalats ut

LEGAL TECH – Revolutionering av konventionell juridisk praxis

Vi har erbjudit digital, okomplicerad och transparent juridisk hjälp via snabba kommunikationskanaler i mer än sex år – utan någon kostnadsrisk för konsumenten. Vi har programmerat vår egen databas som innehåller mer än 80 miljoner dataposter som uppdateras dagligen: strejker, väderinformation, nya domstolsbeslut och flygdata från hela Europa. Den kan på några sekunder avgöra om en passagerare har rätt till ersättning. Den enda del av databasen som kunden ser är inmatningsmasken för kompensationskalkylatorn. Så snart vi har fått passagerarens godkännande börjar vi arbeta med att driva igenom kravet mot flygbolaget.
Denna automatiserade tjänst har revolutionerat den juridiska teknikbranschen, eftersom den uppmuntrar passagerarna att kontrollera och hävda sina ersättningsanspråk.

Vår framgångshistoria för resenärer runt om i världen

Vår tjänst har revolutionerat den juridiska praktiken: Flightright hjälper alla passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen. Vad gör vi annorlunda? Det konventionella sättet att gå till en advokat är inte det mest bekväma och kan ofta innebära många hinder och mycket tid. På Flightright har vi åtagit oss att genomdriva passagerarnas rättigheter med vår online-baserade juridiska tjänst. Vår tjänst kallas ”legal tech” och är ett uppfriskande alternativ till konventionell juridisk praxis.

Hjärnorna bakom Flightright

jan-frederik-arnold-cfo-flightright-2

Dr. Jan-Frederik Arnold

VD

Efter att ha avslutat sin magisterexamen vid London School of Economics arbetade Jan-Frederik för McKinsey Consulting i sex år. Som projektledare gav han råd till kunder inom fordons-, teknik- och energiindustrin i strategi- och företagsfinansieringsfrågor. Därefter disputerade han vid Hamburgs tekniska universitet och arbetade sedan som entreprenör med digitalisering av boskapsindustrin. På Flightright ansvarar Jan-Frederik som VD för att driva koncernens tillväxt vidare med målet att bygga Tysklands största plattform för konsumenträttigheter för att upprätthålla konsumenträttigheter för ännu fler människor. På fritiden håller triathlon och hans två barn honom sysselsatt.

Helga-Szabo

Helga Szabó

COO

Helga har studerat juridik i Ungern, Österrike och Tyskland. Hon har varit ombord på Flightright sedan 2014 och leder idag det största Flightright-teamet, som består av 10 olika nationaliteter. Som Chief Operating Officer övervakar Helga bedömningen av ärenden och ser till att våra kunder kan hävda sina rättigheter så enkelt som möjligt, oavsett hur komplicerat ärendet är. Både 2018 och 2020 tilldelades Helga priset ”European Women of Legal Tech” för sitt enastående arbete.

philipp-kadelbach-gruender-clo-flightright-3

Dr. Philipp Kadelbach, LL.M.

Founder

Philipp har studerat juridik vid Free University of Berlin och University of Cape Town i Sydafrika. Som advokat ger han råd till klienter inom IT-rätt och media. Han är gästföreläsare vid universitetet i Potsdam på temat Legal Tech, styrelseledamot i Legal Tech Verband Deutschland e.V. och talesman för Legal Tech-plattformen i startup-föreningen BVDS. Han talar också regelbundet på konferenser och är ett eftertraktat intervjuobjekt för media i hemlandet och utomlands. Philipp är en framgångsrik regattaseglare, har vunnit flera mästerskap och deltagit i klassiska tävlingar som Sydney Hobart Yacht Race.

Hur vi arbetar

Våra principer

hammer

Give our customers access to justice!

Fråga: ”Vad får kunden ut av det?” och låt kunden få sin röst hörd. Vara våra kunders erfarna och professionella äldre bror. Ge professionell vägledning och vara säker på vår förmåga. Vår service är värd priset eftersom vi går den extra milen. På ett kreativt sätt bekämpa orättvis behandling av konsumenter.

flower

Work & grow together!

Behandla andra med respekt. Var öppen och ärlig mot andra och mot dig själv. Skapa ett klimat där dina kollegor älskar att komma till jobbet. Bryr dig om dina kollegers utveckling, dela med dig av kunskap och hjälp till. Ge varandra direkt feedback, inte bara om saker som vi behöver förbättra, utan särskilt om saker som vi är starka på. Vara beredd att kliva ut ur din komfortzon.

rocket

Get it done & deliver!

Kollegor kan lita på dig eftersom du engagerar dig och håller dina löften. Leverera steg för steg och ta ansvar för slutresultatet. Prioritera det som är bäst för företaget. Du beslutar utifrån fakta utan att överanalysera.

tools

Make mistakes & learn!

Ta kalkylerade risker. Utbilda dig vidare för att ständigt förbättra ditt arbete. Testa snabbt och ofta för att lära dig med minsta möjliga ansträngning. Acceptera att misstag kan inträffa när du är snabb. Meddela misstag snabbt och proaktivt. Var ansvarig och städa upp efter dina misstag. Se till att ett misstag inte upprepas i framtiden. Dela med sig av lärdomar och fira framgångar på tvärfunktionell nivå.

hero

Be brave & show courage!

Ta smarta risker och tro på dig själv. Säg vad du tycker, även om det är kontroversiellt. Förskjut gränserna och ge inte upp. Utnyttja möjligheterna och vänta inte på att få veta vad du ska göra.

Hur allt började

Hur frustration över en flygning blev ett nystartat företag

Idén till Flightright föddes en dag mellan en flygplats, en domstol och ett viktigt möte med en präst. Philipp Kadelbachs flyg skulle lyfta klockan 14.00, men nyheten vid incheckningsdisken var: ”Flyget kommer inte att avgå förrän tidigast klockan 19.00”. Philipp Kadelbach måste anlända i tid eftersom han och hans fru behöver prästens klartecken för sitt interkonfessionella äktenskap. Han lyckas boka ett annat flyg för 300 euro på egen bekostnad, vilket gör att han kan komma i tid. Och prästen gav också paret grönt ljus.

Idén bakom Flightright föddes

Denna erfarenhet lägger grunden för Flightrights framgångssaga. Kadelbach vill ha ersättning för flygningen och kontaktar flygbolaget. Flygbolaget intar till en början en samarbetsvillig hållning innan allt blir tyst. Enskilda konsumenter lämnas helt på egen hand – de lyckas sällan få vad de har rätt till. Så kom Kadelbach och en vän på den briljanta idén: De vill hjälpa flygpassagerare att få den ersättning de har rätt till – med hjälp av en modern, online-baserad juridisk tjänst. Tjänsten gör kunderna jämbördiga med flygbolagen. I februari 2010 är projektet redo att lanseras, inklusive dess huvudfunktion: webbplatsen med en onlinekalkylator som automatiskt beräknar ersättningen enligt EU-lagstiftningen. Det tar bara några få klick för kunderna att ange sin flygförsening – Flightright-teamet tar hand om resten. Företaget har vuxit stadigt sedan dess: juristteamet har fått sällskap av ett kundtjänstteam, ekonomer, IT- och marknadsföringsspecialister.

David mot Goliat

Ingenting är lätt att börja med – flygbolagen är envisa och vill ta varje fall till domstol. Taktiken att försöka trötta ut konsumenterna fungerar inte och Flightright vinner de allra flesta fall. Från och med då intar flygbolagen en mer samarbetsvillig hållning eftersom ”när vi går till domstol kostar det flygbolaget ungefär dubbelt så mycket”, säger grundaren. ”Det är en fantastisk känsla att veta att man har hållit fast vid sin sak som ”den lille David” mot en industri som omsätter flera miljarder euro.” Företaget driver nu igenom kompensationskrav för passagerare från hela världen. De är glada över att ha någon som står upp för dem. Rekommendationsfrekvensen av nöjda kunder är extremt hög. ”Många kunder är engagerade i att göra reklam för våra tjänster – till och med i avgångshallen på flygplatsen. Det är det bästa beröm vi kan få”, säger en glad Kadelbach.

Vad har andra kunder att säga? *

*Bedömning av Flightright GmbH. Vi har inte granskat äktheten av bedömningen.

Pressrecensioner

Vad medierna säger om oss

thewallstreetlogo

”På Flightright får du din ersättning med bara ett klick”

”En lättnad för flygresenärer (…) perfekt för de som inte vill anlita en advokat”

”Det är ingen tvekan, utan stöd från Flightright skulle flygbolaget aldrig ha gett med sig“