Känd från:
  Tel: +46 852 506 063

Vad är Flightright?

flightright

Vad vi gör och vårt uppdrag

Vi hjälper flygpassagerare att hävda sina rättigheter. Våra experter kommer att överbrygga klyftan mellan dig och flygbolagen, och hjälpa dig kräva ersättning enligt europeisk lagstiftning.
Vårt mål är att hjälpa våra kunder få högsta möjliga ersättningsbelopp. Flightright finansierades med hjälp av den Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Vi stödjer aktivt Europeiska kommissionens kampanj för passagerarrättigheter. 

Hur det hela började

Någonstans mellan en flygplats, en domstol och ett viktigt möte med en präst, föddes idén om Flightright. I maj 2009 väntade Phillip Kadelbach på flygplatsen i Tyskland. Flygplanet skulle lyfta klockan 14.00, men det fanns redan en stor skara människor samlade framför displayen med flyginformation. På den stod att flyget förväntades avgå tidigast fem timmar senare, men det fanns ingen garanti. "Det var ett viktigt möte och jag behövde vara i tid," säger Kadelbach. Så han satt på flygplatsen och väntade, utan några som helst garantier för att flyget överhuvudtaget skulle lyfta. Då bestämde sig Kadelbach för att på egen hand boka ett ersättningsflyg för 300 Euro, vilket minskade hans försening till bara 15 minuter. "Prästen hade inget emot det, men jag var väldigt nervös under tiden".

Denna erfarenhet lade grunden för Flightright. Först några veckor senare stod det klart för honom att han hade betalat för sin hemresa ur egen ficka och borde ersättas för det. Han tog kontakt med flygbolaget som sa att de skulle höra av sig inom åtta veckor, men Kadelbach hör aldrig tillbaka från dem.

Kadelbach och en vän kom således på idén att hjälpa passagerarna med deras ersättning – genom att erbjuda en modern onlinebaserad rättstjänst. I februari 2010 inleddes projektet. Nyckelkomponenten är ersättningskalkylatorn som automatiskt avgör rätten till ersättning enligt EU-rätten. Med bara några klick så tar Flightright hand om resten.

Företaget växer snabbt med kundservice, ekonomiförvaltning, IT och marknadsföringspersonal. Tusentals passagerare har använt tjänsten och fler flygbolag bekantas med Flightright. Till en början var flygbolagen väldigt defensiva. För Kadelbach och hans team var det en ojämn kamp. "Det kändes som att vi hela tiden fick kämpa i uppförsbacke" sade Kadelbach. "Vi ignorerades och sköts upp, även med klart berättigade anspråk, så fallen hamnade i domstol." Så, i månader drog våra anspråk ut på tiden och vinsten försvann i fjärran. Det var oroande eftersom företaget hade finansierat rättsfallen ur sin egen ficka. Flygbolagen ville svälta Flightright på armlängds avstånd, i hopp om att företaget skulle gå i konkurs. Men Flightright vann de flesta målen som nådde domstol, så flygbolagen tvingades acceptera sina nya moståndare. De brukar nu betala ersättning innan fallet når rättegång. "Om vi klagar så kostar det flygbolaget ungefär dubbelt så mycket", säger Kadelbach.

Nu finns Flightright inte bara i Tyskland utan också i andra europeiska länder och USA. Andelen nöjda kunder är extremt hög. "Många kunder gör reklam för oss. Vi har haft återvändande kunder som har fastnat på en flygplats en andra gång. De berättar också om oss för sina medpassagerare i vänthallen. Det finns inget bättre betyg än så ".

"Det upprör mig att flygindustrin utnyttjar det faktum att få passagerare har möjlighet att slå tillbaka". Konsumenterna står ensamma. Även om det finns grund för ett krav så går mycket få människor till advokat eftersom de stora flygbolagen avskräcker dem. "Vårt mål är att göra anspråk på dina rättigheter lika enkelt som du kan boka ett flyg".

Vi bryr oss om dina passagerarrättigheter

PHILIPP HAR EN DOKTORSEXAMEN I JURIDIK FRÅN UNIVERSITY OF BERLIN OCH STUDERADE INTERNATIONELLT VID UNIVERSITY OF CAPE TOWN. HAN BLEV PARTNER I BYRÅN HÖCH KADELBACH SOM TJÄNAR KUNDER INOM IT OCH MEDIELAGSTIFTNINGEN. PHILLIP HAR ÄVEN ETT BRINNANDE INTRESSE FÖR SEGLING.

DR. PHILIPP KADELBACH VD

MAREK ÄR CHEF FÖR MARKNADSFÖRING, IT OCH PERSONAL. HAN HAR GRUNDAT TVÅ FÖRETAG OCH HAR LÅNG ERFARENHET FRÅN SITT JOBB MED E-HANDEL I BÅDE EUROPA OCH INDIEN. MAREK HAR EN MASTERSEXAMEN FRÅN ROTTERDAM SCHOOL OF MANAGEMENT. PÅ FRITIDEN ÄGNAR HAN SIG ÅT SEGLING OCH KITESURFING.

MAREK JANETZKE VD

Vad pressen säger om Flightright

”På Flightright får du din ersättning med bara ett klick”

”En lättnad för flygresenärer (…) perfekt för de som inte vill anlita en advokat”

”Provisionsbaserad, Flightright står upp för passagerarrättigheter“

”Varje passagerare som har drabbats av inställda eller försenade flyg kan kontrollera sin rätt till ersättning – gratis.“

”Det är ingen tvekan, utan stöd från Flightright skulle flygbolaget aldrig ha gett med sig“

”Om ett flygbolag är envist, går Flightright till domstol - och tar fullt ansvar för alla kostnader”

”Ett intressant alternativ till att betala en advokat“

about.media.cr.text

Kontakta oss

Vill du veta mer om Flightright? Skicka ett mail så svarar vi så snabbt som möjligt.