Känd från:
  Tel: +46 852 506 063
Kontrollera din ersättning på 2 minuter

SAS - förseningar och inställda flyg

Scandinavian Airlines är utan tvekan Sveriges största flygbolag. Dom trafikerar de flesta sträckor i norden och har flest avgångar av alla aktiva flygbolag i regionen. Att vara störst medför dock vissa utmaningar. Det stora antalet avgångar som bolaget hanterar gör också att antalet förseningar och inställda flyg är många. Om du som resenär med SAS drabbats av en försening eller ett inställt flyg så har du möjlighet till en ersättning på upp till €600 per person.

Många gånger kan man som resenär känna sig liten jämfört med de stora flygbolagen. Vi på Flightright fungerar som din förlängda arm och hjälper dig att få den ersättning du är berättigad till. Använd vår enkla kalkylator för att se hur mycket pengar du har rätt till när du råkat ut för en försening eller ett inställt flyg med SAS.

sas förseningar

Vilka rättigheter har jag om jag drabbats av en försening med Scandinavian Airlines?

  • Enligt EU:s lagstiftning har du rätt till mellan €250 och €600 i ersättning
  • Oavsett vilket pris du betalat för biljetten
  • Mat och dryck efter 2 timmars försening
  • När ett flyg varit försenat minst 3 timmar, överbokat eller inställt.

Vad ska jag göra när jag drabbats av en försening med SAS?

  • Ta reda på anledningen till förseningen
  • Samla bevis; så som foton, kvitton över utlägg, etc.
  • Kräv dina grundläggande rättigheter direkt hos flygbolaget
  • Beräkna den ersättning du har rätt till med vår kalkylator

Nyligen försenade eller inställda flyg med SAS

Se alla försenade eller inställda flyg med SAS här och låt Flightright hjälpa dig direkt online med att kräva och få din ersättning.

Sök

Inga resultat funna
Oops, något gick fel. Kontrollera här om ditt flyg är berättigad kompensation.

Under vilka förutsättningar berättigar en försening med SAS dig som resenär ersättning?

Enligt EU-lagstiftningen (2004 EU261) så beror det totala belopp man kan få i ersättning vid ett försenat flyg på vilken distans den planerade flygningen var på. Alltså inte hur mycket man betalat för sin biljett. I korthet så behöver ditt flyg, eller ditt ersättningsflyg, anlända på destinationen senast 3 timmar efter utsatt tid.

Flygningen måste både avgå från och ankomma till flygplatser inom EU. Dessutom måste flygbolagets huvudsäte finnas inom EU. Krav på ersättning kan riktas mot flygbolaget retroaktivt med en maximal tid på 6 år bakåt i tiden. Det spelar ingen roll om du flög i tjänsten eller privat. Det är individen som påverkades av förseningen som kan kräva ersättning. Låt dig inte förledas av flygbolagens vouchers och annat som dom ger som plåster på såren. Du har fortfarande rätt till ersättningen. Notera att flygbolaget måste vara ansvarigt för förseningen. Saker som dåligt väder eller en strejk bland personalen anses ligga utanför flygbolagets ansvar.

Här är en överblick över den kompensation du kan förvänta dig, grundat på den försening du drabbats av.

  • Försening vid kortdistansflygningar - kortare än 1500 km - som passagerare har du rätt till en ersättning på ,€250 från SAS.
  • Förseningar vid medeldistansflygningar - mellan 1500 km till 3500 km - som passagerare har du rätt till en ersättning på €400 från SAS.
  • Förseningar vid långdistansflygningar - över 3500 km - som passagerare har du rätt till en ersättning på €600 från SAS.
SAS Ersättningsbelopp för försening baserat på flygdistans

Hur du kräver din ersättning från SAS

Det första du måste göra är att kontrollera om du är berättigad till en ersättning. Det kan kan vara en komplicerad och tidskrävande process då du måste titta upp databaser med flygdata, jämföra din situation med andra, se om din försening faller under EU-lagstiftningen 2004 EU261, etc. Faktum är att för en person utan juridiska kunskaper och insikt i branschen så kan processen helt enkelt vara för komplicerad för leda hela vägen fram till en ersättning.

Det finns dock ett enkelt och effektivt sätt för dig att få din berättigade ersättning - använd Flightright för din ansökan. Det är hur enkelt som helst! Skriv bara in ditt flightnummer i vår kalkylator. Det är helt gratis. När du fått bekräftat att du är berättigad ersättning så kan du luta dig tillbaka medan vi sköter resten. Det tar bara några minuter för oss att verifiera ditt ersättningsanspråk. Detta ger dig en gratis och snabb överblick över ditt ärende. Över 5,2 miljoner kunder har redan använt våra tjänster. Genom att välja oss får du också högsta service och en leverantör med över 8 års erfarenhet i branschen.

Kontrollera din ersättning på 2 minuter

SAS - Ytterligare service vid flygplatsen

Om ditt flyg är kraftigt försenat så har du redan vid flygplatsen en hel del rättigheter gällande service och tjänster. Dessa rättigheter varierar även dessa baserat på den distans din flygresa är på.

  • Kortdistansflygningar - mer än 2 timmars väntetid - rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
  • Medeldistansflygningar - mer än 3 timmars väntetid - rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
  • Långdistansflygningar - mer än 4 timmars väntetid - rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
Förseningar längre än 5 timmar

Vid kraftiga förseningar på över 5 timmar har du rätt att omedelbart avbryta din resa och kräva pengarna tillbaka, eller ett alternativt transportsätt till din destination. Här är flygbolagen obligerade att tillmötesgå dina krav.

Avgångar som skjuts fram till nästa dag

Du har rätt till övernattning på hotell, inklusive transport fram och tillbaka från flygplatsen. Prata med flygbolaget direkt vid flygplatsen och be om en hotellbokning och se till att få en skriftlig kopia på bokningen.

Har ditt flyg inte lyft än?

Du kan redan nu fylla i din flight hos oss. Vi hör av oss om din flight blir aktuell för ersättning framöver. Använd formuläret här nedan:

Kontrollera din ersättning på 2 minuter