Nyligen inställda eller försenade flyg på Lyon-Saint Exupéry flygplats
Här hittar du alla förseningar och inställda flyg på Lyon-Saint Exupéry flygplats som du kan ha rätt till ersättning för. Om du är passagerare på något av dessa flyg kan du snabbt kontrollera din rätt till ersättning och ge Flightrights jurister i uppdrag att driva igenom dina krav.
Sök
Avbokning eller försening på Lyon-Saint Exupéry Airport
Lyon-Saint-Exupéry Airport har tre terminaler och förbinder staden med många destinationer i Europa, men också i Nordamerika och Nordafrika. Inställningar, förseningar och överbokningar kan ibland påverka flygningarna. Enligt Flightright var totalt 40851 flygningar schemalagda på Lyon Airport under 2023. Av dessa ställdes 896 flyg in, vilket motsvarar 2,19% av alla planerade flygningar. Dessutom var 221 flyg försenade, vilket motsvarar 0,54% av alla flygningar.
Flightright, din partner och expert på flygpassagerares rättigheter, kommer att kontrollera om EU-reglerna är tillämpliga på din situation och kräva ersättning åt dig. Använd vår kostnadsfria kompensationskalkylator för att kontrollera om ditt ärende är berättigat till kompensation.
Vilka rättigheter har jag vid försening eller inställd flygning på Lyon-Sain Exupéry Airport?
- Enligt EU:s förordning kan du få upp till 600 euro.
- Om ditt flyg anländer 3 timmar försenat eller mer, eller
- Om ditt flyg är inställt eller överbokat
- Ersättningsbeloppet beror bara på avståndet, inte på biljettpriset.
- Du har upp till 2 år på dig att göra anspråk på ersättning
Vad kan jag göra om mitt flyg är försenat eller inställt på Lyon-Sain Exupéry Airport?
- Kontakta flygbolagetför information
- Förvara dina biljetter, vouchers och andra dokument säkert, ta foton.
- Utbyt koordinater och information med andra passagerare.
- Begär dina grundläggande tjänster i efterhand om förseningen är mer än två timmar
Fall som berättigar till kompensation
Enligt den europeiska förordningen om flygpassagerares rättigheter måste flygresenärer ha en försening på minst 3 timmar vid ankomsten för att ha rätt till kompensation. Kompensationsbeloppet beror på flygsträckan (och inte på biljettpriset) och kan begäras upp till 2 år senare. Följande villkor måste uppfyllas:
- Flygplanet måste avgå från en flygplats inom Europeiska unionen.
- Flygningen kan genomföras av vilket flygbolag som helst (franskt, europeiskt eller internationellt).
- eller landa på en flygplats i Europeiska unionen.
- Flygningen måste utföras av ett flygbolag med huvudkontor i EU.
EU:s kompensation vid förseningar, inställda flygningar eller överbokningar i korthet:
Försening, inställt eller överbokat flyg, missat anslutningsflyg? Det har du rätt till:
Kort avstånd upp till 1500 km | Medelsträcka upp till 3500 km | Långsträcka från 3500 km |
t.ex. Stockholm – Göteborg | t.ex. Stockholm – Paris | t.ex. Stockholm – New York |
250€ | 400€ | 600€ |
*Lägre provision (vanligtvis 20 till 30 % plus moms)
Vilka rättigheter har jag när jag väntar på flygplatsen?
Det här är de tjänster på flygplatsen som alla resenärer har rätt till. De beror på hur lång resan är och hur lång väntetiden är:
- Kortdistans från 2 timmars väntetid, gratis drycker, snacks och 2 telefonsamtal, e-post
- Medeldistans från 3 timmars väntetid, gratis dryck, snacks och 2 telefonsamtal, e-post
- Långdistans från 4 timmars väntetid, gratis drycker, snacks och 2 telefonsamtal, e-post.
Assistans i Lyon-Saint Exupéry
Dina grundläggande tjänster i händelse av en försening på 2 timmar eller mer:
Kortdistans (mindre än 1500 km) | Medeldistans (mellan 1500 km och 3500 km) | Långdistans (mer än 3500 km) |
---|---|---|
Försening: 2 timmar eller mer | Försening: 3 timmar eller mer | Försening: 4 timmar eller mer |
Drycker – Snacks | Drycker – Snacks | Drycker – Snacks |
2 samtal, 2 fax eller 2 e-post | 2 samtal, 2 fax eller 2 e-post | 2 samtal, 2 fax eller 2 e-post |
För förseningar på 5 timmar eller mer
Om du får veta att ditt flygplan är försenat med mer än fem timmar kan du ställa in din flygning. Du kan därför be flygbolaget att återbetala din biljett eller be om ett alternativt transportmedel så snart som möjligt.
För förseningar till nästa dag
Är din flygning uppskjuten till nästa dag? I så fall måste flygbolaget erbjuda dig en övernattning på ett hotell, inklusive transport till och från flygplatsen. Kontrollera med flygbolaget och om de inte har gett dig ersättning, få ett skriftligt löfte om att de kommer att ersätta dig.
Den europeiska referensen vid din sida
Vi kan vidta alla nödvändiga åtgärder med flygbolaget för din räkning. Tack vare vår europeiska erfarenhet på området kan vi snabbt nå resultat och spara både tid och pengar åt dig. Om flygbolaget inte samarbetar kan vi med ditt samtycke ta ditt ärende till domstol, varvid vi alltid bär hela den ekonomiska risken. Om vi får din ersättning behåller vi en provision på 27% + moms. Vi har 99 % framgång i de ärenden vi företräder – lita på oss.
Kanske har dina vänner också rätt till ersättning? Dela den här artikeln!
- Få mellan 250 och 600 euro per person
- Ingen investering, ingen bortkastad tid
- Med ett internationellt nätverk av experter till din tjänst
Vilka är mina passagerarrättigheter vid ett inställt flyg på grund av strejk på Lyon flygplats?
Om ditt flyg ska avgå från Lyon Airport och det pågår en strejk på flygplatsen i fråga, kontrollera först om ditt flyg påverkas av de inställda avgångarna på grund av strejken. Enligt EU:s förordning om passagerares rättigheter har du rätt till alternativ transport eller återbetalning av biljettpriset. Du kan också ha rätt till ersättning om det inte finns några extraordinära omständigheter och det t.ex. är en intern flygstrejk. Kontakta ditt flygbolag för mer information om ersättningstransport, ombokning eller återbetalning av biljett samt lokala tjänster som catering och vid behov boende och transport till hotellet.
Kan jag få flygkompensation om mitt flyg på Lyon flygplats är försenat eller inställt på grund av en strejk?
Ett inställt flyg eller en betydande försening på mer än tre timmar på grund av en strejk anses ofta vara en extraordinär omständighet, förutsatt att strejken inte är flygbolagets eller flygpersonalens fel. Det finns ingen rätt till kompensation under exceptionella omständigheter. Passagerare bör dock kontrollera sina rättigheter till grundläggande vård- och cateringtjänster på Lyon Airport. Detta inkluderar måltider, förfriskningar och, om nödvändigt, boende, beroende på förseningens längd och flygrutten. Också viktigt att veta: Om ditt flyg ställs in på grund av att flygpersonalen strejkar har du rätt till återbetalning av biljettpriset, alternativ transport, mat på plats och ytterligare kompensation.
Användbar information angående Lyon – Saint-Exupéry Airport
Saint-Exupéry Airport är den fjärde mest trafikerade flygplatsen i Frankrike efter Paris-Charles-de-Gaulle, Paris-Orly och Nice Côte d’Azur. Antalet passagerare har ökat stadigt sedan flygplatsen öppnade 1975.
Punktlighet på Lyon-Saint Exupéry Airport
Enligt vår databas har Lyon-Saint Exupéry Airport en sammanlagd försening som ligger något över genomsnittet för franska flygplatser. Den ackumulerade förseningen är en sammanvägning av förseningarna för alla flyg som avgår från Lyon flygplats. Vi fann dock att den genomsnittliga förseningen per flygning var relativt tillfredsställande. Dessutom var antalet inställda flygningar ganska högt. Enligt dessa uppgifter är flygningarna i Lyon-Saint Exupéry därför i tid i genomsnitt.
Lyon-Saint Exupéry flygplats upplevde en robust flygverksamhet 2023. Det mest aktiva flygbolaget var easyJet, som genomförde totalt 9 085 flygningar med 175 inställda avgångar och 76 förseningar, vilket är en relativt stabil prestation med tanke på den höga volymen. Detta följdes tätt av Air France Hop (HOP!) med 6 062 flygningar, 214 inställda avgångar och endast 6 förseningar, vilket indikerar en högre inställningsfrekvens men en lägre frekvens av förseningar. Air France, Transavia France och Volotea bidrog också väsentligt till flygplatsens trafik.
WLAN på flygplatsen
Lyon-Saint Exupéry har sedan 2016 erbjudit passagerare gratis och obegränsad Wi-Fi-åtkomst med en hastighet på 2 Mbps.
Exceptionella omständigheter
De flesta försenade och inställda flyg i Frankrike orsakas av strejker. Enligt EU-förordningen har skadade flygresenärer inte rätt till kompensation om strejken inte beror på flygbolaget. Om strejken däremot härrör direkt från flygbolaget kan ersättning utgå. I vilket fall som helst finns det möjlighet att få ett alternativt transportmedel samt snacks och dryck. Om du har valt en paketresa bör du kontakta din resebyrå för att hitta ett alternativ.
För mer information om Lyon – Saint-Exupéry Airport, klicka här.
Problem med ditt flyg från Lyon-Saint-Exupéry flygplats?
Enligt uppgifter från Flightright så inträffade 1117 incidenter på Lyon flygplats under 2023, motsvarande 2,73% av alla avgångar. Utkräv dina rättigheter! Flygförsening, inställt flyg, överbokning eller missad anslutning – flygbolaget måste kompensera dig om det är ansvarigt. Flightright kommer att göra allt som står i vår makt för att se till att du får tillbaka din ersättning.
Vi hjälper dig gärna med flygproblem med flygbolaget:
Vi har redan kunnat hjälpa till med problem på bland annat följande flygplatser
Vi har redan vidtagit framgångsrika åtgärder mot dessa och andra flygbolag
Gick din resa inte som planerat?
Vid flygförseningar, inställda flyg och överbokning kan passagerare ha rätt till kompensation eller återbetalning av biljetten. Flightright upprätthåller dina rättigheter.