KLM-ersättning - försenat och inställt flyg - Flightright SE

Trustpilot 4.6/5 baserat på 375 omdömen

KLM - Ersättning vid försenad eller inställd flygning

Kontrollera ditt ersättningsanspråk på bara 2 minuter

legal-expert

Godkänd av Oskar de Felice

Expert på flygpassagerares rättigheter

99 % framgång i domstol
På marknaden sedan 2010
Riskfritt

Aktuella inställda och försenade flyg med KLM

Har ditt flyg blivit försenat eller inställt? I översikten hittar du alla KLM-flyg som för närvarande är försenade eller inställda och för vilka passagerare kan kräva kompensation eller återbetalning av biljetten.

Sök

Det här är vad våra kunder säger efter att ha fått ersättning från KLM via Flightright.

Om KLM

KLM Royal Dutch Airlines grundades 1919 och är därmed det äldsta flygbolaget i världen. Flygbolaget har sin bas på Amsterdam Schiphol Airport. KLM är medlem i flygbolagsalliansen SkyTeam och flyger till många destinationer i Europa. KLM har också ett stort interkontinentalt linjenät och erbjuder förbindelser till Afrika, Asien, Nord-, Syd- och Centralamerika samt Mellanöstern.

Om du hade problem med ditt senaste KLM-flyg, t.ex. för att ditt flyg ställdes in eller försenades, skyddas du som passagerare av EU:s förordning om passagerares rättigheter. I många fall kan du ha rätt till ersättning från flygbolaget vid oegentligheter i samband med flygningen.

I samband med coronaviruspandemin var KLM också tvungen att ställa in ett stort antal flygningar. Bestämmelserna i EU:s förordning om passagerares rättigheter fortsätter dock att gälla. Om ditt flyg med KLM har ställts in helt i direkt anslutning till corona kan du kräva återbetalning av biljettkostnaderna från flygbolaget. Eftersom flygbolaget inte är felaktigt för flygavbokningen i detta fall och avbokningen beror på en så kallad extraordinär omständighet, har du inte rätt till ersättning enligt EU-förordningen.

För närvarande förekommer det dock även inställda flyg som inte är direkt relaterade till coronaviruset. Eftersom resviljan och efterfrågan på flyg fortfarande är betydligt lägre än under normala tider, ställer flygbolagen gång på gång in anslutningar eftersom flygningarna inte är tillräckligt fulla. Detta kallas för inställda avgångar av ekonomiska skäl. Detta är irriterande för de drabbade resenärerna.

Den goda nyheten är att du kan ha rätt till ersättning under vissa omständigheter. Om du vill kontrollera vilka anspråk du har mot flygbolaget i ditt fall kan du enkelt göra det med hjälp av vår onlinekalkylator. Om du har ett krav kan du sedan instruera de juridiska experterna på Flightright att genomdriva din kompensation eller återbetalning av biljetten. Om Flightright lyckas får du din kompensation eller biljettåterbetalning minus en framgångsprovision (vanligtvis 20-30% plus moms).

Vilka rättigheter har jag om jag drabbats av en försening med KLM?

  • Enligt EU:s lagstiftning har du rätt till mellan €250 och €600 i ersättning
  • Oavsett vilket pris du betalat för biljetten
  • Mat och dryck efter 2 timmars försening
  • Om ett flyg varit försenat minst 3 timmar, överbokat eller inställt.

Vad ska jag göra när jag drabbats av en försening med KLM?

  • Ta reda på anledningen till förseningen
  • Samla bevis; så som foton, kvitton över utlägg, etc.
  • Kräv dina grundläggande rättigheter direkt hos flygbolaget
  • Beräkna den ersättning du har rätt till med vå kalkylator

Problem med KLM: Dina rättigheter i korthet

Gick din KLM-flygning inte som planerat? Vill du veta vad du har rätt till i enskilda fall och vad du ska göra? I våra vanliga frågor besvarar vi de vanligaste frågorna om flygförseningar, inställda flyg, nekad ombordstigning och överbokning med KLM.

Vad krävs för att du ska få ersättning från KLM vid en försening eller ett inställt flyg?

Det är EU som stiftar lagar och hanterar regleringar gällande flygtrafiken och vad som händer då flyg blir försenade eller inställda. 2004 stiftades en lag som heter 2004 EU261 och den lagen gav resenärer större möjligheter till ersättning från flygbolagen. Ända sedan lagen trädde i kraft har det dock varit ganska få som verkligen fått några pengar utbetalda från bolagen. Reglerna är ganska komplicerade. Flyget i fråga måste både avgå och ankomma flygplatser inom EU. Och som om inte det vore nog, flygbolagets huvudkontor måste också vara beläget inom EU:s gränser. Viktigt att tänka på är dock att det alltid är individen som är inbokad på flyget som har rätt till ersättning. Det spelar ingen roll om du reser privat eller inom tjänsten. Det finns dock en hel del undantag som befriar bolagen från ersättningsansvar, till exempel dåligt väder eller om personalen på flygplatsen går ut i strejk, för att nämna några.

I följande fall har du rätt till ersättning:

  • Förseningar: Ditt flyg har kommit fram senare än 3 timmar efter utsatt tid.
  • Inställda flyg: Du måste ha informerats om det inställda flyget minst 14 dagar innan avgång
  • Överbokat flyg: Om flygbolaget överbokar ditt flyg och du inte erbjuds en plats på planet som motsvarar den du bokat.
  • Missad anslutning: Om du ankommer din slutdestination med än 3 timmar sent och orsaken är att du missat ett anslutande flyg.

Det är längden på den planerade flygresan som avgör hur stor ersättning du kan kräva:

  • Försening vid kortdistansflygningar – kortare än 1500 km – som passagerare har du rätt till en ersättning på €250 från KLM.
  • Förseningar vid medeldistansflygningar – mellan 1500 km till 3500 km – som passagerare har du rätt till en ersättning på €400 från KLM.
  • Förseningar vid långdistansflygningar – över 3500 km – som passagerare har du rätt till en ersättning på €600 från KLM.

Försening, avbokning, överbokning eller missad anslutningsflygning? Du har rätt till:

Kort avstånd upp till 1500 kmMedelsträcka upp till 3500 kmLångsträcka från 3500 km
t.ex. Stockholm – Göteborgt.ex. Stockholm – Parist.ex. Stockholm – New York
250€*400€*600€*
*Lägre provision (vanligtvis 20 till 30 % plus moms)

Så här kräver du din ersättning från KLM

Steg nummer ett är alltid att försäkra dig om att den försening du drabbats av verkligen berättigar dig ersättning. Vi rekommenderar att du läser lagtexten 2004 EU261 noggrant. Har du kunskaper i juridik är detta ett stort plus. När du väl listat ut om du har rätt till ersättning eller ej så är det dags att vända dig till flygbolaget. Räkna inte med en enkel match. Flygbolagen har blivit experter på att slingra sig och att nyttja sin storlek.

Nej, gör det enkelt för dig och låt oss på Flightright sköta ditt anspråk åt dig. Med våra 14 år i branschen och över 14 miljoner hjälpta kunder är vi stora. Stora nog att vinna flygbolagens respekt. Vi hjälper dig från början till slut med din ersättning. Det enda du behöver göra är att knappa in dina uppgifter i vår kalkylator. Vi sköter hela ärendet åt dig och betalar ut pengarna till ditt konto. Vår enda avgift är vår provision och självklart utgår den enbart om du får ersättning utbetald.

KONTROLLERA DIN ERSÄTTNING PÅ 2 MINUTER

KLM – Ytterligare service vid flygplatsen

Förutom själva ersättningen från KLM har du även rätt till viss grad av service redan på flygplatsen när du sitter och väntar på ditt flyg. Även här är det längden på din planerade flygning som avgör rätten till service.

  • Kortdistansflygningar – mer än 2 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
  • Medeldistansflygningar – mer än 3 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
  • Långdistansflygningar – mer än 4 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.

Kraftiga förseningar på 5 timmar eller mer

Om ditt flyg med KLM är mer än 5 timmar försenat så räknas förseningen som kraftig. Då har du rätt att helt och hållet blåsa av hela din resa och få 100% återbetalning.

När avgången skjuts fram till nästa dag

Om ditt flyg med KLM skjuts fram till nästa dag så ska bolaget ordna med hotellövernattning samt transfer fram och tillbaka till flygplatsen. Vi rekommenderar at du redan på flygplatsen kontaktar flygbolagets personal och ser till att få en skriftlig bekräftelse på din hotellbokning.

SItter du och väntar just nu?

Om du sitter just nu och väntar på ett försenat flyg med KLM – knappa in din flight hos oss direkt. Vi bevakar ditt flyg och kommer kontakta dig om det kvalificerar för ersättningsanspråk.

KONTROLLERA DIN ERSÄTTNING PÅ 2 MINUTER

KLM – Sammanfattning av operativa aktiviteter 2023 

Flygbolagets namnTotalt antalTotalt antal inställda avgångarTotalt antal förseningar
KLM66.5091.705166

Under 2023 genomförde KLM totalt 66 509 flygningar, av vilka 1 705 ställdes in och 166 försenades. Dessa uppgifter visar flygbolagets omfattande operativa verksamhet under det senaste året.

Topp 5 av de största flygplatserna som KLM trafikerade 2023 

Flygplatsens namnTotalt antal flygningarTotalt antal inställda avgångarTotalt antal förseningar
Amsterdam 59.756 1.355 152 
Paris (Charles de Gaulle) 2.338 73 
London (Heathrow) 2.041 79 
Berlin (Brandenburg) 1.815 75 
Rom (Rome) 1.774 43 

De viktigaste flygplatserna för KLM under 2023 var Amsterdam, Paris (Charles de Gaulle), London (Heathrow), Berlin (Brandenburg) och Rom (Rom). Amsterdam Airport var det viktigaste navet med 59.756 flygningar, följt av Paris och London. Detta understryker den centrala roll som dessa flygplatser har i KLM:s linjenät.

Hade du ett flygproblem med KLM?

Flightright tar hand om dina rättigheter vid flygförseningar, inställda flyg, överbokningar och missade anslutningsflyg och arbetar för att du ska få din ersättning eller återbetalning av biljetten från flygbolaget.

Rulla till toppen