Swiss: Återbetalning & kompensation - Flygförsening - Flightright SE

Trustpilot 4.6/5 baserat på 375 omdömen

Swiss - Ersättning vid försenad eller inställd flygning

Kontrollera ditt ersättningsanspråk på bara 2 minuter

Swiss Airlines - Försening och annullering
legal-expert

Godkänd av Oskar de Felice

Expert på flygpassagerares rättigheter

99 % framgång i domstol
På marknaden sedan 2010
Riskfritt

Aktuella inställda och försenade flyg med Swiss

Har ditt flyg blivit försenat eller inställt? I översikten hittar du alla Swiss-flyg som för närvarande är försenade eller inställda och för vilka passagerare kan kräva kompensation eller återbetalning av biljetten.

Sök

Det här är vad våra kunder säger efter att ha fått ersättning från Swiss via Flightright.

Om Swiss

Det schweiziska flygbolaget Swiss International Air Lines, eller kort och gott Swiss, har sitt huvudkontor och sin hubb på Zürichs internationella flygplats. Swiss har många anslutningar till destinationer över hela världen. Swiss tillhör Lufthansa-koncernen och är medlem i flygbolagsalliansen Star Alliance. Om ditt flyg med Swiss ställdes in, försenades eller om det förekom någon annan oegentlighet under flygningen skyddas du av EU:s förordning om passagerares rättigheter och du kan ha rätt till kompensation eller återbetalning av biljetten från flygbolaget.

Precis som de flesta andra flygbolag var ett stort antal Swiss-flygningar tvungna att ställas in under coronapandemin. Bestämmelserna i EU:s förordning om passagerares rättigheter fortsätter dock att gälla. Om flygningar ställs in utan ersättning på grund av en direkt koppling till coronaviruset, t.ex. på grund av inreserestriktioner, har berörda passagerare rätt till ersättning för sina biljettkostnader. Eftersom detta är en extraordinär omständighet har flygresenärer dock inte rätt till kompensation i detta fall, eftersom flygbolaget inte är ansvarigt för inställelsen. För närvarande förekommer det dock även inställda flyg som inte är direkt relaterade till coronaviruset. Flygbolagen ställer in flygningar på grund av låg efterfrågan och lågt kapacitetsutnyttjande. Dessa inställda flygningar beror på ekonomiska skäl. Passagerare som drabbas av sådana inställda flyg kan ha rätt till ersättning enligt EU-lagstiftningen.

Du kan enkelt ta reda på vilka anspråk du har i händelse av ett flygproblem med Swiss med hjälp av vår onlinekalkylator. Om du har ett anspråk kan du sedan instruera Flightright att genomdriva ditt anspråk. Om Flightright lyckas för dig kommer du att få din kompensation eller biljettåterbetalning minus vår framgångsprovision (vanligtvis 20-30% plus moms). Om vi inte lyckas kommer du inte att ådra dig några kostnader.

Vilka rättigheter har jag om jag drabbats av en försening med Swiss?

  • Enligt EU:s lagstiftning har du rätt till mellan €250 och €600 i ersättning
  • Oavsett vilket pris du betalat för biljetten
  • Mat och dryck efter 2 timmars försening
  • Om ett flyg varit försenat minst 3 timmar, överbokat eller inställt.

Vad ska jag göra när jag drabbats av en försening med Swiss?

  • Ta reda på anledningen till förseningen
  • Samla bevis; så som foton, kvitton över utlägg, etc.
  • Kräv dina grundläggande rättigheter direkt hos flygbolaget
  • Beräkna den ersättning du har rätt till med vå kalkylator

Problem med Swiss: Dina rättigheter i korthet

Gick din Swiss-flygning inte som planerat? Vill du veta vad du har rätt till i enskilda fall och vad du ska göra? I våra vanliga frågor besvarar vi de vanligaste frågorna om flygförseningar, inställda flyg, nekad ombordstigning och överbokning med Swiss.

Vad krävs för att du ska få ersättning från Swiss vid en försening eller ett inställt flyg?

Det är EU som stiftar lagar och hanterar regleringar gällande flygtrafiken och vad som händer då flyg blir försenade eller inställda. 2004 stiftades en lag som heter 2004 EU261 och den lagen gav resenärer större möjligheter till ersättning från flygbolagen. Ända sedan lagen trädde i kraft har det dock varit ganska få som verkligen fått några pengar utbetalda från bolagen. Reglerna är ganska komplicerade. Flyget i fråga måste både avgå och ankomma flygplatser inom EU. Och som om inte det vore nog, flygbolagets huvudkontor måste också vara beläget inom EU:s gränser. Viktigt att tänka på är dock att det alltid är individen som är inbokad på flyget som har rätt till ersättning. Det spelar ingen roll om du reser privat eller inom tjänsten. Det finns dock en hel del undantag som befriar bolagen från ersättningsansvar, till exempel dåligt väder eller om personalen på flygplatsen går ut i strejk, för att nämna några.

I följande fall har du rätt till ersättning:

  • Förseningar: Ditt flyg har kommit fram senare än 3 timmar efter utsatt tid.
  • Inställda flyg: Du måste ha informerats om det inställda flyget minst 14 dagar innan avgång
  • Överbokat flyg: Om flygbolaget överbokar ditt flyg och du inte erbjuds en plats på planet som motsvarar den du bokat.
  • Missad anslutning: Om du ankommer din slutdestination med än 3 timmar sent och orsaken är att du missat ett anslutande flyg.

Det är längden på den planerade flygresan som avgör hur stor ersättning du kan kräva:

  • Försening vid kortdistansflygningar – kortare än 1500 km – som passagerare har du rätt till en ersättning på €250 från Swiss.
  • Förseningar vid medeldistansflygningar – mellan 1500 km till 3500 km – som passagerare har du rätt till en ersättning på €400 från Swiss.
  • Förseningar vid långdistansflygningar – över 3500 km – som passagerare har du rätt till en ersättning på €600 från Swiss.

Försening, avbokning, överbokning eller missad anslutningsflygning? Du har rätt till:

Kort avstånd upp till 1500 kmMedelsträcka upp till 3500 kmLångsträcka från 3500 km
t.ex. Stockholm – Göteborgt.ex. Stockholm – Parist.ex. Stockholm – New York
250€*400€*600€*
*Lägre provision (vanligtvis 20 till 30 % plus moms)

Så här kräver du din ersättning från Swiss

Steg nummer ett är alltid att försäkra dig om att den försening du drabbats av verkligen berättigar dig ersättning. Vi rekommenderar att du läser lagtexten 2004 EU261 noggrant. Har du kunskaper i juridik är detta ett stort plus. När du väl listat ut om du har rätt till ersättning eller ej så är det dags att vända dig till flygbolaget. Räkna inte med en enkel match. Flygbolagen har blivit experter på att slingra sig och att nyttja sin storlek.

Nej, gör det enkelt för dig och låt oss på Flightright sköta ditt anspråk åt dig. Med våra 14 år i branschen och över 14 miljoner hjälpta kunder är vi stora. Stora nog att vinna flygbolagens respekt. Vi hjälper dig från början till slut med din ersättning. Det enda du behöver göra är att knappa in dina uppgifter i vår kalkylator. Vi sköter hela ärendet åt dig och betalar ut pengarna till ditt konto. Vår enda avgift är vår provision och självklart utgår den enbart om du får ersättning utbetald.

KONTROLLERA DIN ERSÄTTNING PÅ 2 MINUTER

Swiss – Ytterligare service vid flygplatsen

Förutom själva ersättningen från Swiss har du även rätt till viss grad av service redan på flygplatsen när du sitter och väntar på ditt flyg. Även här är det längden på din planerade flygning som avgör rätten till service.

  • Kortdistansflygningar – mer än 2 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
  • Medeldistansflygningar – mer än 3 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
  • Långdistansflygningar – mer än 4 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.

Kraftiga förseningar på 5 timmar eller mer

Om ditt flyg med Swiss är mer än 5 timmar försenat så räknas förseningen som kraftig. Då har du rätt att helt och hållet blåsa av hela din resa och få 100% återbetalning.

När avgången skjuts fram till nästa dag

Om ditt flyg med Swiss skjuts fram till nästa dag så ska bolaget ordna med hotellövernattning samt transfer fram och tillbaka till flygplatsen. Vi rekommenderar at du redan på flygplatsen kontaktar flygbolagets personal och ser till att få en skriftlig bekräftelse på din hotellbokning.

SItter du och väntar just nu?

Om du sitter just nu och väntar på ett försenat flyg med Swiss – knappa in din flight hos oss direkt. Vi bevakar ditt flyg och kommer kontakta dig om det kvalificerar för ersättningsanspråk.

KONTROLLERA DIN ERSÄTTNING PÅ 2 MINUTER

Swiss Airlines – Sammanfattning av den operativa verksamheten 2023

Namn på flygbolagTotalt antal flygningarTotalt antal inställda avgångarTotalt antal försingar
Swiss 85.583 853 196 

Swiss Airlines genomförde totalt 85 583 flygningar under 2023, med 853 inställda flygningar och 196 förseningar.

De 5 viktigaste flygplatserna som trafikeras av Swiss år 2023

Flygplatsens namnTotalt antal flygningarTotalt antal inställda avgångarTotalt antal försingar
Zurich 34.075 246 87 
Geneva 9.793 105 
London (Heathrow) 3.869 42 
Berlin (Brandenburg) 1.593 30 
Frankfurt 1.582 29 

Swiss Airlines trafikerade huvudsakligen Zürich, Genève, London (Heathrow), Berlin (Brandenburg) och Frankfurt. Zürich var den mest trafikerade flygplatsen med det högsta antalet flygningar, inställda flygningar och förseningar.

Hade du ett flygproblem med Swiss?

Flightright tar hand om dina rättigheter vid flygförseningar, inställda flyg, överbokningar och missade anslutningsflyg och arbetar för att du ska få din ersättning eller återbetalning av biljetten från flygbolaget.

Rulla till toppen