Wizz Air | Flygförsening kan ge dig ersättning | Flightright SE

Trustpilot 4.6/5 baserat på 362 omdömen

Wizz Air - Ersättning vid försenad eller inställd flygning

Kontrollera ditt ersättningsanspråk på bara 2 minuter

wizzair-flight-delay-cancellation
legal-expert

Godkänd av Oskar de Felice

Expert på flygpassagerares rättigheter

99 % framgång i domstol
På marknaden sedan 2010
Riskfritt

Om Wizz Air

Lågprisbolaget Wizz Air trafikerar främst destinationer i central- och sydösteuropa. Man känner lätt igen deras flygplan på den lila färgen på flygplanskroppen. På senare år har bolaget tagit en stabil position på lågprismarknaden för flygresor. Detta har dock kommit till ett pris. Ett pris som många resenärer fått betala. En hel del avgångar ställs in och förseningar är vanligt förekommande. Vad många inte vet är att man som resenär kan kräva flygbolaget på upp till €600 per person i ersättning när man drabbats av en försening eller ett inställt flyg.

Att driva en process mot ett flygbolag kan tyckas skrämmande och svårt. Och faktum är att det är just det – i alla fall svårt. Det är därför Flightright finns till. För att göra det tunga jobbet åt dig. Fyll bara i dina uppgifter och vilken flight du var bokad på, så ordnar vi resten åt dig. Vi betalar ut ersättningen till ditt konto och tar endast en provision i de fall du får pengar – annars är tjänsten helt gratis. Använd vår kalkylator redan nu!

Vilka rättigheter har jag om jag drabbats av en försening med Wizz Air?

  • Enligt EU:s lagstiftning har du rätt till mellan €250 och €600 i ersättning
  • Oavsett vilket pris du betalat för biljetten
  • Mat och dryck efter 2 timmars försening
  • Om ett flyg varit försenat minst 3 timmar, överbokat eller inställt.

Vad ska jag göra när jag drabbats av en försening med Wizz Air?

  • Ta reda på anledningen till förseningen
  • Samla bevis; så som foton, kvitton över utlägg, etc.
  • Kräv dina grundläggande rättigheter direkt hos flygbolaget
  • Beräkna den ersättning du har rätt till med vå kalkylator

Aktuella inställda och försenade flyg med Wizz Air

Här kan du vilka flyg som just nu är försenade eller inställda. Du kan också fylla i dina uppgifter och ansöka direkt om ersättning.

Sök

Problem med Wizz Air: Dina rättigheter i korthet

Gick din Wizz Air-flygning inte som planerat? Vill du veta vad du har rätt till i enskilda fall och vad du ska göra? I våra vanliga frågor besvarar vi de vanligaste frågorna om flygförseningar, inställda flyg, nekad ombordstigning och överbokning med Wizz Air.

Vilka villkor behöver vara uppfyllda för att jag ska kunna få ersättning från Wizz Air?

I enighet med lagstiftningen som stiftats av EU (2004 EU261) så ska flygbolagen betala ut ersättning till resenärer som drabbats av förseningar eller inställda flyg. Men det är inte alla förseningar som per automatik berättigar dig som resenär ersättning. Reglerna är ganska komplexa. Till exempel så behöver flygbolagets huvudsäte vara beläget inom EU. Den planerade resan behöver både avgå och ankomma flygplatser inom EU. Dessutom gäller inte ersättningskravet om flygbolaget drabbats av något som man anser att de inte kan påverka. Exempel på detta är dåligt väder.

I nedan fall har du rätt till ersättning:

  • Förseningar: Ditt flyg har kommit fram senare än 3 timmar efter utsatt tid.
  • Inställda flyg: Du måste ha informerats om det inställda flyget minst 14 dagar innan avgång.
  • Överbokat flyg: Om flygbolaget överbokar ditt flyg och du inte erbjuds en plats på planet som motsvarar den du bokat.
  • Missad anslutning: Om du ankommer din slutdestination med än 3 timmar sent och orsaken är att du missat ett anslutande flyg.

Storleken på kompensationen avgörs av flygresans planerade längd:

  • Försening vid kortdistansflygningar – kortare än 1500 km – du har rätt till en ersättning på €250 från Wizz Air.
  • Förseningar vid medeldistansflygningar – mellan 1500 km till 3500 km – du har rätt till en ersättning på €400 från Wizz Air.
  • Förseningar vid långdistansflygningar – över 3500 km – du har rätt till en ersättning på €600 från Wizz Air.

Försening, avbokning, överbokning eller missad anslutningsflygning? Du har rätt till:

Kort avstånd upp till 1500 kmMedelsträcka upp till 3500 kmLångsträcka från 3500 km
t.ex. Stockholm – Göteborgt.ex. Stockholm – Parist.ex. Stockholm – New York
250€*400€*600€*
*Lägre provision (vanligtvis 20 till 30 % plus moms)

Så här kräver du din ersättning från Wizz Air

Börja med att ta reda på om din försening berättigar dig till ersättning eller ej. Du behöver vara påläst och veta vad du har rätt till för att kunna hävda dig mot flygbolag som Wizz Air. Se till att läsa på lagstiftningen noga. Har du juridiska förkunskaper så ät detta ett stort plus.

Eller så struntar du i allt det vi just sa och tar den enkla vägen. Knappa in ditt flightnummer på Flightright och vi sköter hela processen åt dig. Du kan luta dig tillbaka och göra annat. Vi återkommer till dig när din ersättning blivit utbetald till ditt konto. Använd vår kalkylator redan nu! Med över 13 års branscherfarenhet vet vi exakt hur vi ska gå tillväga för att vinna din process. Vi har till och med gått till domstol för att hjälpa våra kunder. Hittills har över 11 miljoner kunder använt våra tjänster.

KONTROLLERA DIN ERSÄTTNING PÅ 2 MINUTER

Wizz Air Service direkt vid flygplatsen

När ditt flyg blivit försenat så har du utöver dit rätt till ersättning från flygbolaget, också rätt till service direkt på flygplatsen. Den service du har rätt till avgörs även den av den planerade längden på din flygning i kombination med tiden du fåt vänta.

  • Kortdistansflygningar – mer än 2 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
  • Medeldistansflygningar – mer än 3 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.
  • Långdistansflygningar – mer än 4 timmars väntetid – rätt till mat och dryck, telefonsamtal, e-post och fax.

Kraftiga förseningar på 5 timmar eller mer
Om ditt flyg med Wizz Air blivit kraftigt försenat, vilket i den här branschen innebär 5 timmars försening eller mer, då har du rätt att helt avboka din resa och få 100% återbetalning.

Om din avgång skjuts fram till nästkommande dag
Ibland händer det att flygbolagen bokar om ett flyg till nästa dag. Då har du som resenär rätt till både hotellövernattning och transport till och från hotellet. Se till att prata med flygbolagets personal direkt och be om att få en skriftlig bekräftelse på din bokning.

Om ditt flyg inte lyft än

Sitter du just nu och väntar på att ditt flyg med Wizz Air ska avgå? Gå redan nu in på Flightright kalkylator och fyll i dina uppgifter. Vi bevakar flyget åt dig och återkommer till dig om ersättningsanspråk blir aktuellt.

KONTROLLERA DIN ERSÄTTNING PÅ 2 MINUTER

Tips och information gällande Wizz Air

Wizz Air är ett ungerskt flygbolag som konkurrerar inom lågprissegmentet. Totalt har man 91 flygplan i sin flotta och trafikerar 144 olika destinationer. Framförallt flyger man i sydeuropa och sydösteuropa.

Många inställda och försenade flyg
Wizz air har ungefär förseningar på 10% av sina flygningar. Endast 0,29% av flygningarna ställs in, vilket ändå måste ses som en bra siffra. Att flygplan blir försenade är snarare än regel än ett undantag på flygplatser idag. Wizz Air placerar sig i det nedre mellansegmentet och för att vara ett lågprisbolag så sköter man sig relativt bra.

Svårt att få sin ersättning utbetald
Precis som med många andra större flygbolag är det svårt att som enskild resenär kräva sin ersättning i de fall man blivit drabbad av en försening eller ett inställt flyg med Wizz Air. Då är det bättre att använda sig av Flightright. Vi har musklerna du behöver. Vi vet vilka knappar vi ska trycka på och hur man får processen att gå framåt. Fyll i dina uppgifter hos oss – så ordnar vi med resten!

Har du upplevt flygproblem med Wizz Air?

Flightright tar hand om dina rättigheter vid flygförseningar, avbokningar och överbokning och åtar sig att se till att du får din ersättning från flygbolaget.

Rulla till toppen