Hur kan jag komma till rätta med jetlag? - Flightright SE

Trustpilot 4.6/5 baserat på 346 omdömen

Hur kan jag komma till rätta med jetlag?

Kontrollera ditt ersättningsanspråk på bara 2 minuter

legal-expert

Godkänd av Oskar de Felice

Expert på flygpassagerares rättigheter

99 % framgång i domstol
10 års expertis på marknaden
Riskfritt

Det är en lika självklar del av långdistansflygningar som tomatjuice, som bara smakar bra ovanför molnen, men många passagerare skulle nog hellre klara sig utan det. Vi talar om jetlag. Men vad är egentligen jetlag, hur gör det sig påmint och vad är den bästa hjälpen mot jetlag? Allt detta kan du läsa om här i vår nya bloggartikel.

Har du drabbats av en överbokning, flygförsening, inställt flyg, ombokning eller missad anslutning? Använd vår beräkningsapp för att se om du kan få kompensation för flygstörningar. Kolla ditt flyg nu.

Vad är jetlag?

På en långdistansflygning korsar passagerarna inte bara landsgränser, utan också olika tidszoner. När tidsskillnaden är flera timmar ändras tiderna för solnedgång och soluppgång för passagerarna och deras inre klocka. Det obehag som uppstår kallas jetlag. Symptomen kan vara mycket olika för olika passagerare, men känslan av trötthet är ett huvuddrag i jetlag.

Hur yttrar sig jetlag?

De flesta flygresenärer känner igen trötthetskänslan från jetlag. Men vilka är de andra kännetecken och kan jetlag även uppstå utan tidsskillnad? Andra typiska symptom på jetlag kan vara magproblem, huvudvärk, irritabilitet och uttalade sömnstörningar. Vissa passagerare kommer över jetlag förvånansvärt snabbt, medan andra kan behöva dras med det i flera dagar eller veckor. Det är alltså mycket individuellt hur starkt man reagerar på en tidsskillnad. Jetlag kan också uppstå utan tidsskillnad och utan att man reser till avlägsna länder. Detta kan inträffa när den inre biologiska klockan inte längre går att förena med vardagsliv och arbete. Ett slags permanent jetlag uppstår.

Vad hjälper mot jetlag?

Det är oftast omöjligt att undvika jetlag på en långdistansflygning. Men vissa åtgärder kan vidtas för att motverka jetlag. Men vad kan man göra mot jetlag hemma, hur kan man vidta förebyggande åtgärder? I grund och botten är det lämpligt att vänja sig vid destinationens rytm och tid före avresan. Flyg till Asien eller Australien bör hanteras annorlunda än t.ex. flyg till USA eller Sydamerika. Om du reser västerut bör du om möjligt boka flyget så att du anländer till din destination runt middagstid, eftersom det gör det lättare att hålla sig vaken fram till kvällen.

Hemma bör man försöka gå och lägga sig sent dagarna före resan för att långsamt vänja sig vid tiden. Om man vill undvika jetlag när man reser österut är det tvärtom. Gå och lägg dig tidigt före resan och gå upp tidigt. Under en långdistansflygning österut bör du försöka få tillräckligt med sömn ombord. På resor västerut ska du i stället försöka hålla dig vaken ombord. Regelbunden motion på planet hjälper till att förhindra att du somnar.

Tips mot jetlag

  • Börja förbereda dig mot jetlag hemma
  • Anpassa din sömn- och vakenhetsrytm till en annan tidszon.
  • Ät lätt mat under flygresan som inte gör dig trött och hängig.
  • Planera om möjligt in en mellanlandning för att vänja dig långsammare vid tidsomställningen.
  • Drick mycket vätska under flygresan, men undvik koffein och alkohol.
  • När du kommer fram ska du så snabbt som möjligt vänja dig vid dag- och nattiderna i ditt destinationsland.
  • Få mycket solsken och frisk luft för att motverka trötthet.

Hur lång tid tar det att komma över jetlag?

Vid jetlag anpassar sig kroppen bara gradvis till den nya lokala tiden och miljön. Det beror också på flygriktningen, antalet tidszoner och individens tillstånd och kan ta upp till två veckor att bekämpa jetlag. I genomsnitt behöver vår kropp ungefär en dag för att hantera en tidsskillnad på 60 till 90 minuter. Flygriktningen är mycket avgörande för hur allvarlig jetlaggen blir. Vid flygning västerut, t.ex. till Nord- eller Sydamerika, kan dagen förlängas med t.ex. åtta timmar. Vid flygning österut, dvs. till Asien eller Australien, förkortas dagen med åtta timmar. På flygningar österut är det därför vanligt med insomningsproblem, på flygningar västerut är det däremot vanligt med sömnproblem hela dagen.

Varför är jetlag värre på flygningar österut?

Frågan om i vilken riktning jetlag är värst kan i de flesta fall besvaras med östlig riktning. Jetlag i östlig riktning är oftast allvarligare eftersom dagen förkortas och man förlorar tid, medan jetlag i västlig riktning vinner tid.

Hur kan Flightright hjälpa dig?

Jetlag är inte det största bekymret du har? Kanske har du redan packat väskorna, men nu kommer flygbolaget i vägen för din semesterlycka? Är ditt flyg överbokat, försenat eller inställt?

Enligt EU:s förordning om passagerares rättigheter har passagerare rätt till ersättning vid försening, inställt flyg, överbokning eller missad anslutning. Du kan få upp till 600 euro i ersättning per person (minus framgångsprovisionen).

Tips: Flightright hjälper dig att hävda dina rättigheter som flygpassagerare! Till och med i domstol om det behövs. Hos oss kan du kontrollera dina anspråk kostnadsfritt på två minuter. Enkelt ✅ snabbt ✅ & utan risk ✅ Kolla ditt flyg nu.

Som experter på flygpassagerares rättigheter driver vi igenom din rätt till ersättning mot flygbolaget!

Flightright kämpar som den marknadsledande konsumentportalen för upprätthållande av flygpassagerares rättigheter. Vi står upp för dina rättigheter i händelse av en flygförsening, inställd flygning eller nekad ombordstigning och hänvisar till europeiska unionens förordning om flygpassagerares rättigheter 261/2004. Flightrights experter på flygpassagerares rättigheter hjälper dig också gärna med återbetalning av biljetter och återbetalning för inställda paketresor.

Rulla till toppen