Hur du ställer in ditt flyg - Dina rättigheter - Flightright SE

Trustpilot 4.6/5 baserat på 362 omdömen

Hur du ställer in ditt flyg – Dina rättigheter

Kontrollera ditt ersättningsanspråk på bara 2 minuter

Hur du ställer in ditt flyg
legal-expert

Godkänd av Oskar de Felice

Expert på flygpassagerares rättigheter

99 % framgång i domstol
På marknaden sedan 2010
Riskfritt

Det kan vara svårt att navigera i de olika rättigheterna och skyldigheterna när man ställer in ett flyg. Det finns många faktorer att ta hänsyn till för att säkerställa att du som konsument inte utnyttjar dig själv. Men vad har du för rättigheter? I det här inlägget kommer vi att belysa ämnet ”Flight cancellation: your rights” och förklara vilka dina rättigheter är och hur man bäst hanterar denna situation.

Inställd flyg: Beror på vem som ställer in flyget

Om du avbokar ett flyg som du inte längre vill ta får du vanligtvis tillbaka köpeskillingen. Men om flygbolaget ställer in ett flyg som du har bokat har du rätt till kompensation enligt Air Passenger Rights Regulations. Beloppet beror på förskottet som bokningen avbokades med: med mindre än 7 dagar får du full ersättning enligt EG-förordning 261/2004, mellan 7 och 14 dagar får du 50 % ersättning och med mer än 14 dagar får du inte få någon ersättning. Flygpriset måste återbetalas eller ett ersättningsflyg erbjudas, men detta får inte accepteras om ankomsttiderna är mer än 5 timmars mellanrum (allmän regel).

Kan ett förbetalt flyg ställas in?

Ja, ett förbetalt flyg kan vanligtvis ställas in. Även om det i de flesta fall inte är möjligt att få tillbaka hela beloppet, kan flygbolaget erbjuda en kredit eller en partiell återbetalning, beroende på avbokningsperioden och vilken typ av biljett som bokats. Så se till att du känner till de villkor som gäller för ditt flyg och om du har rätt till återbetalning.

Finns det återbetalning om du avbokar ditt flyg själv?

I många fall kan du få pengarna tillbaka om ditt flyg ställs in. Varje flygbolag har sin egen återbetalningspolicy för avbokningar, så du bör alltid kontrollera det aktuella flygbolagets villkor för att ta reda på om och hur mycket pengar du kan få tillbaka i form av en återbetalning. Återbetalningar för olika resedokument eller ändringar av resplaner är också ofta möjliga. Observera också att vissa alternativ kan variera från flygbolag till flygbolag.

Har du problem med en avbokning och vill inte sitta och syssla med? Du borde inte göra det heller. I många avbokningsfall har du trots allt rätt till ersättning.
Beställ Flightright bekvämt online:
Företaget kommer att återbetala eller gottgöra kunden.

Hos oss kan du kontrollera dina rättigheter kostnadsfritt inom två minuter. Du kan få upp till 600 euro i ersättning per person (minus framgångskostnader).

När informerade flygbolaget dig om avbokningen?
Samma dag som flyg eller mindre än 14 dagar före eller mer än 14 dagar före avgång.

Har du också drabbats av en flygförsening, omdirigering av flyg, nekad ombordstigning eller missad anslutning? Kontrollera ditt flyg nu. Enkelt ✔ snabbt ✔ och riskfritt ✔

Hur mycket kostar det att ställa in ett flyg?

Priset för att ställa in ett flyg beror på flygbolaget. Många flygbolag tar ut en expeditionsavgift om du avbokar ett flyg mindre än 24 timmar före avgång. Dessutom kan de ta ut en dold avgift, vilket innebär att du kanske inte får tillbaka alla dina pengar. I vissa fall går det dock att begära återbetalning på upp till 95 % av biljettpriset (flygbiljetter). Om du vill ändra eller avboka en flygbokning måste du läsa de allmänna villkoren (GTC) för det berörda flygbolaget.

Hur länge kan jag avboka ett flyg gratis?

Det är en fråga som många flygpassagerare ställer sig: hur snart kan jag avboka ett flyg gratis? Villkoren för gratis avbokning av ett flyg varierar beroende på flygbolag och typ av biljett. Som en allmän regel måste biljetter avbokas inom 24 timmar efter köpet för full återbetalning. Vissa flygbolag erbjuder dock längre perioder på upp till 48 timmar under vilka biljetter kan avbokas utan kostnad. Om du funderar på att avboka din biljett bör du därför agera så snart som möjligt och kontrollera flygbolagets villkor.

Hur ska jag gå tillväga om jag vill avboka min flygbiljett?

Om du vill ställa in ett flyg är det viktigt att du skickar in din avbokning direkt till flygbolaget om möjligt. Kom ihåg att skriva din förklaring och be flygbolaget om återbetalning av det inbetalda biljettpriset.

När har jag rätt att lämna in ett klagomål vid inställt flyg?

Du har i princip rätt till återbetalning av köpeskillingen vid inställd flygning, även om återbetalningsbeloppet beror på när du lämnade in avbeställningen till flygbolaget. Den tyska civillagen (BGB) anger inte en exakt term för detta. År 2014 kom dock Frankfurts regionala domstol överens med en passagerare och beordrade återbetalning av biljettpriset efter att han ställt in sitt flyg sex månader före avgång, eftersom det ansågs att flygbolaget inte kunde sälja biljetten till normalt pris och därför inte hade lidit någon skada.

I händelse av oundviklig flyginställd av flygbolagsoperatören kan du kräva ersättning från flygbolaget. Det kan till exempel ske om flyget ställs in på grund av tekniska defekter på flygplanet eller på grund av kraftigt regn eller kraftiga vindbyar. Det finns även rätt till ersättning från det berörda flygbolaget i händelse av strejk (flygplatsstrejk) eller förlust av besättningsmedlemmar.

Flygbolaget har ställt in mitt flyg (inställt/inställt): vad kan jag göra?

  • Be flygbolaget att skriftligen bekräfta orsaken till flygets inställda flyg.
  • Samla in kvitton för utgifter gjorda på flygplatsen.
  • Insistera på offentliga tjänster vid långa väntetider.
  • Låt Flightright kontrollera ditt flyg och be om ersättning eller biljettåterbetalning för de olägenheter som orsakats.

Ditt flyg har ställts in av flygbolaget: vad du har rätt till vid avbokning

  • Rätt till ersättningsflyg eller biljettåterbetalning.
  • Om flygbolaget har meddelat dig mindre än 14 dagar i förväg kan du begära ersättning för inställd flygning.
  • EU:s passagerarrättsförordning ger dig rätt till ersättning mellan €250 och €600 för ett inställt flyg, beroende på rutten.
  • Du har rätt till förmåner vid långa väntetider.

Återbetalning vid inställt flyg

Ditt flyg har ställts in av flygbolaget som nu vill ge dig kuponger eller erbjuda dig en ny bokning för ett senare datum. Du är dock inte skyldig att acceptera detta erbjudande. Få en skriftlig bekräftelse på avbokningen och använd Flightright för att begära återbetalning av det betalda biljettpriset.

  • Kort sträcka (upp till 1500 kilometer): Du har rätt till ett bidrag på 250 euro.
  • Medellång distans (upp till 3500 kilometer): Du har rätt till ersättning på 400 euro
  • Långdistans (mer än 3500 kilometer): Du har rätt till ersättning på 600 euro

Enligt EU:s förordning om flygpassagerares rättigheter beräknas ersättningsbeloppet på grundval av tillryggalagd sträcka:

Korta sträckor upp till 1 500 km,medeldistanser upp till 3 500 km,långa sträckor från 3 500 km
t.ex. Stockholm – Göteborgt.ex. Stockholm – Parist.ex. Stockholm – New York
250€*400€*600€*
*Mindre provision (vanligtvis 20 till 30 % plus moms)
KONTROLLERA DIN ERSÄTTNING PÅ 2 MINUTER

Ej avbokningsbara biljetter är ej återbetalningsbara

De flesta flygbolag och andra reseleverantörer erbjuder inte återbetalningar för icke avbokningsbara biljetter. Innan du köper ett flyg är det viktigt att kontrollera all relevant information och tydligt ange om en återbetalning är möjlig om biljetten inte kan användas.

Ett exempel på en inställd flygning – Ingen återbetalning

Som redan nämnts erbjuder flygbolagen olika priser för samma flyg: ett kan avbokas och ett som inte kan avbokas. Ett praktiskt exempel är fallet Köln, dom den 14 mars 2017, ref. 11 S 263/16; dom den 7 februari 2017, ref. 11S 15/16). Kölns regionala domstol var tvungen att döma två passagerare som hade valt det billigare och ej avbokningsbara biljettpriset, men som sedan avbokade. Domarna vägrade att återbetala biljettpriset, eftersom passagerarna hade avstått från rätten att avboka sin bokning och därför inte skulle återbetalas.

Sökandena ansökte till Federal Court of Justice, men domstolen bekräftade att flygbolaget inte var skyldigt att återbetala biljettpriset, eftersom sökandena lagligen hade uteslutit möjligheten till avbokning (dom av den 20 mars 2018, ref. X ZR 25/17 ).

Vad händer om du har köpt en ej avbokningsbar biljett och inte kan använda den?

Om du köpt en ej avbokningsbar biljett och sedan inte kan använda den är det väldigt irriterande. Lyckligtvis finns det några sätt (tips) för att minimera förlusten.

Ett första alternativ är att sälja biljetten vidare till andra. Många företag erbjuder program eller alternativ som låter dig sälja biljetter till tredje part till ett reducerat pris. Det här alternativet är dock inte alltid tillgängligt.

Ett andra alternativ är att försöka resa och återbetala biljetten. I många företag får kunder (resenärer) ersättning även om de inte kan resa. Ju tidigare du kontaktar företaget och förklarar din situation, desto större är dina chanser att få en återbetalning.

Slutligen finns det möjlighet till kredit eller återbetalning för framtida resor. Många flygbolag erbjuder detta program så att kunderna kan få tillbaka en del av det totala värdet av oanvända biljetter, i form av krediter, för att boka flyg- eller tågbiljetter vid ett senare tillfälle. Den här typen av återbetalning kommer dock ofta med specifika villkor och begränsningar, så det är viktigt att ta reda på det i god tid.

I slutändan kan det vara frustrerande att köpa en icke-avbokningsbar biljett och inte kunna använda den senare; men med lite tur finns det mer än en lösning på detta problem!

Vårt tips: Uppgraderade biljetter kan vara dyrare, men du är garanterad att få din grundavgift återbetald. Undvik obehagliga överraskningar och kontrollera alltid biljettavbokningsalternativen innan du bokar.

Försenat flyg / inställt flyg / ombokning?

Är avbokningshanteringsavgifter tillåtna?

Många flygbolag tar ut en avbokningshanteringsavgift (avbokningsavgift). Dessa priser anses ofta inte vara stödberättigande eftersom flygbolaget lägger över de allmänna driftskostnaderna på kunder (passagerare) som inte har kunnat använda sin biljett. Även Berlins appellationsdomstol och federala domstolen anser att dessa skatter är olagliga. Slutligen slog EG-domstolen fast att i vissa fall tillåter tysk lag sådana invändningar, men att deras tillåtlighet beror på det enskilda fallet.

Avbokning av flyg: reseavbeställningsförsäkring

Det är lämpligt att fråga om tillgängligheten av reseavbokningsförsäkring innan du bokar ett flyg. Denna försäkring kan hjälpa dig att avboka ditt flyg i händelse av oförutsedda omständigheter utan att behöva betala extra kostnader (skatter, straffavgifter).

Slutsatser om flyginställda

Förordning 261/200/EG för att stärka flygpassagerares rättigheter (flygpassagerares rättigheter) är i kraft i Europeiska unionen. Denna förordning gäller för alla flygningar inom EU, eller om avgångsflygplatsen är inom EU, och för flygningar som utförs av flygbolag baserade i Europa om destinationsflygplatsen ligger inom EU. Det är viktigt att passagerare riktar sina klagomål och avbokningar direkt till flygbolaget. Samma passagerarrättsregler gäller dock inte för avbokningar av paketresor.

När du ställer in ett flyg är det viktigt att komma ihåg att de flesta flygbolag tar ut avbokningsavgifter och avgifter. Vissa flygbolag erbjuder dock full återbetalning av betalda avgifter, så länge du avbokar inom en viss tidsram. Andra flygbolag skiljer sig åt i sina policyer och erbjuder partiella återbetalningspolicyer för inställda flyg. Därför, innan du köper en biljett, är det viktigt att känna till alla flygbolagets villkor om återbetalningsklausuler för icke-avbokning.

Hur kan Flightright hjälpa dig?

Har du problem med avbokning och vill inte sitta och syssla med? Då är Flightright vid din sida. Oavsett om du vill begära ombokningsersättning, överbokningsersättning eller flygförseningsersättning. Vi hjälper dig gärna.

Enligt EU:s förordning om passagerares rättigheter har passagerare rätt till ersättning vid försening, inställt flyg, överbokning eller missad anslutning. Du kan få upp till 600 euro i ersättning per person (minus framgångsprovisionen).

Tips: Flightright hjälper dig att hävda dina rättigheter som flygpassagerare! Till och med i domstol om det behövs. Hos oss kan du kontrollera dina anspråk kostnadsfritt på två minuter. Enkelt ✅ snabbt ✅ & utan risk ✅ Kolla ditt flyg nu.

Som experter på flygpassagerares rättigheter driver vi igenom din rätt till ersättning mot flygbolaget!

Flightright kämpar som den marknadsledande konsumentportalen för upprätthållande av flygpassagerares rättigheter. Vi står upp för dina rättigheter i händelse av en flygförsening, inställd flygning eller nekad ombordstigning och hänvisar till europeiska unionens förordning om flygpassagerares rättigheter 261/2004. Flightrights experter på flygpassagerares rättigheter hjälper dig också gärna med återbetalning av biljetter och återbetalning för inställda paketresor.

Rulla till toppen