Känd från:
  Tel: +46 852 506 063

Kompensation för överbokat flyg

Om du råkar ut för ett överbokat flyg eller nekas ombordstigning på grund av överbokning kan du få mellan 250 € och 600 € i ersättning, samt extra service på flygplatsen. Om villkoren i EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter uppfylls har du ett giltigt ersättningsanspråk.

Kompensation för överbokade flyg och nekad ombordstigning n

Var ditt flyg överbokat?

Du har rätt till eknomisk ersättning om ditt flyg är överbokat och blir nekad ombordstigning. Flightright hjälper dig att hävda din rätt till ekonomisk ersättning från flygbolaget. Du kan enkelt kontrollera din rätt till ersättning med vår ersättningskalkylator. Sedan driver Flightright vidare ditt ärende mot flygbolaget.

Kontrollera din ersättning på 2 minuter

Vad har jag för rättigheter när mitt flyg blir ombokat?

  • Ersättning mellan €250 och €600
  • Du kan antingen få biljetten återbetald eller alternativ transport
  • Mat och dryck ska erbjudas av flygbolaget på en gång
  • Du kan vara ersättningsberättigad oavsett biljettens pris

Vad ska jag göra om mitt flyg blir ändrat?

  • Be flygbolaget att bekräfta ombokningen skriftligt, samt grunden för ändringen
  • Samla bevis: Foton, kvitton på utlägg, biljetter, kuponger etcetera
  • Se till att flygbolaget erbjuder mat och dryck på flygplatsen
  • Dra nytta av vår expertis och använd Flightrights ersättningsräknare för att ta reda på hur mycket du kan få i ersättning

Vad menas med överbokning och nekad ombordstigning?

Att flygbolag överbokar flyg är vanligt förekommande. Detta betyder att flygbolaget säljer mer biljetter än det finns säten och om de inte lyckas hitta frivilliga passagerare som går med på att bokas om till ett annat flyg kan det hända att de nekar passagerare ombordstigning mot deras vilja.

Det händer även att flygbolag använder sig av mindre flygplan - speciellt om inte tillräckligt många säten bokats - för att flygningen ska vara lönsam. I dessa fall kan några passagerare bli omplacerade på andra flyg.

Ersättning för överbokning betalas ut i de fall där en passagerare är nekad ombordstigning mot sin vilja trots att inchecking har skett i tid, passageraren har giltiga resedokument och inte utgör en säkerhets- eller hälsorisk för vare sig andra passagerare eller själva flygningen.

När får passagerare kompensation för ombokning av flyg?

Om du blir nekad ombordstigning mot din vilja på grund av överbokning av ditt flyg kan du ha rätt till mellan 250 € och 600 € i ersättning. OBS: Biljettpriset för originalflyget har inte någon inverkan på hur mycket du får i ersättning. Därför kan även passagerare som har köpt biljett via ett lågprisflygbolag få ersättning liksom de som har bokat en charterresa. Detsamma gäller om du blir nekad ombordstigning under en jobbresa: det är du som passagerare som har rätt till ersättning och inte arbetsgivaren. För att du ska vara ersättningsberättigad krävs det att flyget avgår från ett EU-land eller att det landar i ett EU-land och att flygbolaget har sitt säte inom EU.

Om flygbolaget är ansvarigt för nekad ombordstigning kan passagerare kräva ersättning för överbokning i enlighet med EU-lagstiftning. Ersättningssumman baseras på flygningens distans:

  • Kortdistansflyg - Upp till 1500 km - Passageraren har rätt till 250 € i ersättning
  • Mediumdistansflyg - Mellan 1500 km och 3500 km - Passageraren har rätt till 400 € i ersättning
  • Långdistansflyg - Mer än 3500 km - Passageraren har rätt till 600 € i ersättning
Ersättning för inställda flyg baserat på distans

Checkade du in i tid?

För att få ersättning för nekad ombordstigning måste incheckning ske i tid. I ett domslut som gynnar konsumenten vad det gäller incheckning (ärende X YR 34/14) har Tysklands högsta domstol däremot fastställt följande: Om flygbolaget har bekräftat att en passagerare kommer att bli nekad ombordstigning behöver passageraren inte ta sig till flygplatsen och har rätt till ersättning.

Vi rekommenderar däremot passagerare att ta sig till flygplatsen, speciellt om det handlar om flyg som är ombokade med kort varsel. Om flygbolaget erbjuder ett alternativt flyg som avgår inom kort och passageraren inte kan ta flyget eftersom den inte befinner sig på flygplatsen förlorar personen rätten till ersättning. Även om passagerare tvingas utstå långa väntetider bör de inte lämna området vid gaten för att undvika att missa viktig information om plötsliga flygändringar.

Vad händer om mitt flyg ombokas?

Ombokningar sker oftare på charterflyg. Antingen ändras flygtiderna eller så bokas passagerarna om på ett helt annat flyg. Om du anländer senare på din slutgiltiga destination eller flyger tidigare än originalflyget kan du ha rätt till ersättning.

OBS: Du kan fortfarande ansöka om ersättning för det överbokade flyget även om du redan har fått kuponger för mat och dryck från flygbolaget.

Hur ansöker jag om ersättning om mitt flyg ändras?

Du kan kontakta flygbolaget direkt för att hävda dina rättigheter och ansöka om ersättning. Men se till att du kontaktar det flygbolag som faktiskt utförde flygningen, vilket inte nödvändigtvis är samma flygbolag du köpte biljetten från. Normalt sett är det flygbolaget som utförde flygningen som är ersättningsansvarigt vid nekad ombordstigning på grund av överbokat flyg. Samma regler gäller för passagerare som har bokat en paketresa: kontakta flygbolaget och inte resebyrån. Ta reda på om du kan ha rätt till ersättning och hur mycket du kan få i kompensation genom att lägga in ditt flygnummer och datumet för flyget i vår ersättningsräknare här nedan:

Kontrollera din ersättning på 2 minuter

Om ersättningsräknaren visar att du har rätt till kompensation kan du enkelt ge oss i uppdrag att driva in ditt ersättningsanspråk från flygbolaget. Slipp allt krångel och låt Flightright göra jobbet åt dig. Vi vet hur flygbolagen jobbar och känner till knepen många av dem använder sig av för att slippa att betala ut kompensation. Flightright representerar kundens intresse och ser till att passagerare får en jämlik grund att stå på gentemot flygbolagen. Vi säkerställer att du får den ersättning du är berättigad till även om det betyder att ärendet hamnar i rätten, där vi driver igenom 98 % av fall. Flightright använder sig av en “No Win, No Fee”-modell vilket betyder att vi endast tar ut vår provisionsandel (29,75 % av det totala ersättningsbeloppet) om flygbolaget betalar ut kompensation.

Varför är det så svårt att hävda mina rättigheter på egen hand??

Att hävda dina rättigheter som passagerare är tyvärr lättare i teorin än i praktiken. Många passagerare vittnar om att det ofta är svårt att få tag i rätt person när de kontaktar flygbolaget, speciellt när det rör internationella flygbolag. Kontaktuppgifterna är ofta gömda, svåra att få tag i på flygbolagets hemsida eller så får passageraren inget svar när de väl kontaktar kundtjänsten. Det är ingen undran på att många passagerare ger upp. Med Flightrights nätverk av rättsexperter på din sida har du däremot mycket goda chanser för att driva igenom ditt ersättningskrav.

Mat, dryck och andra förmåner vid ombokat

Vad har jag rätt till på flygplatsen om mitt flyg är överbokat??

Om du har haft otur nog att råka ut för en flygändring har du rätt att kräva gratis mat och dryck på flygplatsen från flygbolaget, vare sig det är ansvarigt för förseningen eller ej. Passagerare har även rätt till två telefonsamtal, e-postmeddelande eller fax.

Alternativ transport eller återbetalning av biljett

Om ditt flyg är överbokat kan du välja mellan alternativ transport eller att avstå från att flyga överhuvudtaget och få biljettpriset återbetalat.

Vad händer om mitt flyg blir ombokat till dagen därpå?

Flygbolaget måste betala hotellvistelse och transport mellan flygplats och hotell om du redan är på flygplatsen när du får reda på att du har blivit ombokad till ett flyg som går dagen därpå. Vanligtvis bokar flygbolaget in hotell åt dig. Om du bestämmer dig för att själv boka hotell rekommenderar vi att du alltid ber flygbolaget att skriftligt bekräfta att de kommer att återbetala utlägget.

Hur kan jag se till att mina rättigheter upprätthålls vid framtida flyg?

Har du bokat en framtida flygresa och vill försäkra dig om att du inte missar eventuell ersättning? Inga problem. Du kan lägga till ditt flyg i förväg i vår ersättningskalkylator så kan vi informera dig om du har rätt till ersättning om flyget blir försenat.

Kontrollera din ersättning på 2 minuter

Checklista: Rätt till ersättning vid överbokning

  • Du kan ha rätt till mellan 250 € och 600 € i ersättning om flygbolaget överbokade flyget och nekade ombordstigning mot din vilja
  • Du har rätt till mat och dryck på flygplatsen så fort du informeras om överbokningen

Förutsättningskrav:

  • Flygbolaget är ansvarigt för överbokningen eller den nekade ombordstigningen
  • Du checkade in i tid till flyget (generellt 45 minuter innan avgång)
  • Flyget avgår från en flygplats i EU eller landar inom EU (flygbolaget måste då ha sitt säte i ett EU-land)
  • Det ombokade flyget var för max 10 år sedan
  • Du hade en bekräftad bokning och biljett (inklusive gratis/nedsatt biljett bokad via bonusprogram/reklamerbjudande
  • Gäller även för passagerare som reser på charterresa, med lågprisflygbolag eller som affärsresenär